Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Audiomarketing – Co to jest? Jak zdobyć klientów za pomocą dzwięku?


Audiomarketing – Co to jest? Jak zdobyć klientów za pomocą dzwięku?



11 listopada 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Różnego rodzaju dźwięki mają wielką moc. Często umyka to naszej uwadze, jednak wiele firm stosuje określone utwory, aby wpływać na nasze reakcje, zachowania, a nawet myślenie. Mogą to być działania wizerunkowe, dzięki którym będziemy lepiej postrzegać konkretną firmę. Jednak najczęściej audiomarketing wykorzystuje się, aby wpływać na nasze decyzje dotyczące zakupów.

Czym jest audiomarketing?

Audiomarketing może być określany jako rodzaj terapii muzycznej. Stosuje się w miejscach sprzedaży, aby wpływać na klientów i stworzyć dla nich przyjazne środowisko do dokonywania zakupów. Wykorzystuje się w tym celu określone i sformatowane utwory muzyczne, które często będą łączone z komunikatami dotyczącymi oferty lub rabatami w sklepach. Co więcej, audiomarketing jest również narzędziem wykorzystywanym w ramach określania wizerunku marki i nadawania określonego charakteru jej produktom.

Gdzie wykorzystuje się audiomarketing?

Aby najlepiej zrozumieć zagadnienie audiomarketingu, spróbuj przypomnieć sobie galerie handlowe. W samych galeriach zazwyczaj cały czas odtwarza się jakieś utwory muzyczne, a ponadto każdy sklep ma również własne nadajniki z własną muzyką. Zatem z audio marketingiem możemy spotkać się na każdym kroku, a w szczególności w:



  • domach i galeriach handlowych
  • hipermarketach i marketach
  • sklepach i salonach firmowych
  • restauracjach

Audiomarketing – zastosowanie

W dzisiejszych czasach, lwią część dyskursu marketingowego poświęca się na doświadczenia odbiorców. Wobec ogromnej ilości konkurencji, firmy prześcigają się w pomysłach na zapewnienie jak najlepszych doznań zakupowych swoim klientom. Aby to zrobić wykorzystuje się m.in. marketing zmysłów, do którego zaliczyć należy audiomarketing, aromamarketing itp.

Marketing zmysłów oddziałując na nasz węch, wzrok, słuch, smak itp. może faktycznie wpływać na nasze decyzje zakupowe. Nasze przyzwyczajenie do odbierania przeróżnych dźwięków powoduje, że nie zwracamy uwagi na to jaką muzykę słyszymy w sklepach, dopóki nie usłyszymy np. naszej ulubionej piosenki. Tymczasem dźwięki, które są obecne w miejscach sprzedaży, działając w naszej podświadomości, popychają nas do wydawania większej ilości pieniędzy. Dlatego audiomarketing, a także aromamarketing itp. są niezwykle skutecznymi narzędziami marketingowymi.

Korzyści audiomarketingu

Należy pamiętać, że jeśli decydujemy się na skorzystanie z audiomarketingu, musimy pamiętać o spójności działań. Muzyka odtwarzana w naszym punkcie sprzedaży, powinna być dopasowana do naszej identyfikacji wizualnej, archetypu marki, a także ogólnej komunikacji itp. Do korzyści, które przemawiają za audio marketingiem, możemy zaliczyć przede wszystkim:

  • Atmosfera – zyskujemy narzędzie, które pomaga nam w kreowaniu atmosfery naszego miejsca sprzedaży. Klienci zaczną pozytywnie postrzegać nasz sklep i będziemy realnie wpływać na ich decyzje zakupowe.
  • Emocje – muzyka budzi w nas emocje. Co do tego nie ma wątpliwości. Za sprawą audiomarketingu możemy wzbudzać określone emocje klientów w naszym sklepie. Dzięki temu będą pozytywnie wspominać wizyty w naszych miejscach sprzedaży, a na skutek tego, chętniej będą do nas wracać.
  • Wizerunek – bez wątpienia audiomarketing może być jedną ze składowych kreowania wizerunku naszej marki. Pomyślmy przez chwilę, gdzie i jaką muzykę słyszymy. Inna będzie odtwarzana w marketach jak Lidl, Carrefour, a inne w sklepach odzieżowych typu House lub Cropp. Co więcej, w poszczególnych branżach również będziemy słyszeć inną muzykę, wszystko zależy od tego jakiego rodzaju np. odzież, dana marka sprzedaje. To właśnie świadczy o spójności działań konkretnych firm.
Przeczytaj również  Model biznesowy - co to jest?

Podsumowanie

Audiomarketing jest częścią marketingu zmysłowego. Oddziałując na nasz słuch pozwala wpłynąć markom, na nasze decyzje zakupowe. Co więcej, audiomarketing jest skutecznym narzędziem wizerunkowym. Pozwala on tworzyć atmosferę, budzić emocje, a także kreować wizerunek naszej marki. W przypadku zastosowania audiomarketingu, również należy pamiętać o spójności naszych działań. Wyobraźmy sobie nasze miny, gdybyśmy np. w restauracji mieli odtwarzaną muzykę z klubu nocnego. Wszystko trzeba odpowiednio ocenić i wyważyć.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Audiomarketing - Co to jest? Jak zdobyć klientów za pomocą dźwięku?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.