Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Niedostępne produkty w e-commerce a SEO, co warto wiedzieć?


Niedostępne produkty w e-commerce a SEO, co warto wiedzieć?



15 maja 2022 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Sklep internetowy w porównaniu z tymi klasycznymi, stacjonarnymi, posiada nieco inną specyfikę działania. Kierują nim inne mechanizmy itp. Bez wątpienia elementem łączącym oba rodzaje sklepów mogą być braki w towarze, jednak w sklepie internetowym jest to dużo większy problem. W internecie użytkownik, który będzie chciał zamówić towar, którego nie ma, po prostu zrazi się do danej firmy i może już więcej nie wrócić na jej stronę, aby skorzystać z oferty. Warto zatem wiedzieć, jak sobie radzić z tego typu problemem oraz czy i jeśli tak to w jakim stopniu wpływa to na ocenę algorytmu Google?

W jakich sytuacjach produkt może być niedostępny?

Warto zacząć od najbardziej podstawowej rzeczy, czyli jakie mogą być sytuacje, w których produkt będzie niedostępny. Przede wszystkim, chodzi o to, aby dowiedzieć się, czy:

  • produkt wróci do sprzedaży?
  • kiedy produkt wróci do sprzedaży?
  • jeśli produkt nie wróci do sprzedaży, to czy są dostępne jego zamienniki, czy też nie?
  • nie wiadomo czy produkt wróci do sprzedaży, jednak nie posiada się go w asortymencie.

Odpowiedzi na te pytania pozwolą jasno wskazać sytuację, w której znajduje się dany sklep internetowy w kontekście danego produktu. Co więcej, to czy np. produkt będzie czasowo niedostępny i wróci do sprzedaży, ale za dłuższy okres czasu, będzie determinowało to, jakie kroki zaradcze należy podjąć i jakie będą one miały wpływ na SEO e-sklepu.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jak można sobie poradzić z niedostępnymi produktami?

W zależności od sytuacji danego produktu, warto zdecydować się na inny rodzaj rozwiązania problemu. Zawsze warto przeanalizować dokładnie sytuację oraz dowiedzieć się jaka jest sytuacja samego produktu, zanim podejmie się określone działania, które będą miały wpływ na SEO sklepu internetowego. Warto zatem przyjrzeć się kilku rozwiązaniom, które mogą okazać się pomocne przy pojawieniu się niedostępnych produktów.

Przeczytaj również  Pozycjonowanie stron i marketing usług medycznych (lekarzy, gabinetów)

Usunięcie produktu ze sklepu

Jest to najprostsze rozwiązanie, jednak niekonieczne najlepsze – nawet w przypadku, gdy posiada się informacje o tym, że dany produkt nie wróci do oferty, ponieważ zaprzestano jego produkcji itp. Przynajmniej nie od razu, na usunięcie produktu zawsze będzie czas i warto z tym trochę zaczekać. Tym bardziej lepiej jest wstrzymać się z usunięciem produktu, jeśli posiada się jego zamienniki lub po prostu podobne towary w ofercie.

Można wtedy przez jakiś czas wykorzystać np. wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania danego produktu, którą udało się wypracować. Użytkownik wchodząc na stronę otrzyma powiadomienie o niedostępności produktu i propozycjach podobnych lub skorzystania z oferty zamienników. Jest szansa, że zdecyduje się je kupić lub skontaktuje się ze sklepem, aby zapytać o dostępność. W każdym razie, można jeszcze z takiej sytuacji skorzystać, przynajmniej w krótkim odstępie czasu, ponieważ zbyt długie utrzymywanie takiego produktu, będzie źle odebrane przez użytkowników, a tym samym przez Google.

Przekierowania 301

Przekierowania to sposób na to, aby pokazać robotom wyszukiwarek, że stary adres w Twoim sklepie internetowym będzie już zawsze lub jest tymczasowo niedostępny, nieaktualny itp. Wtedy serwer przekierowuje użytkownika na inny, wskazany adres URL. 

Użytkownik może nie zdawać sobie sprawy, że został przekierowany, jednak algorytmy wyszukiwarki widzą to i docenią. Będzie to lepiej traktowane, niż zwykłe usunięcie strony produktowej, czy samego produktu ze strony, nawet tymczasowo.

Zablokowanie dodania produktu do koszyka

Popularnym zabiegiem, szczególnie wśród największych marek znanych w e-commerce, jest blokowanie produktu w ten sposób, że użytkownik nie może go dodać do koszyka, jednak cały opis produktu, zdjęcia itp. – są dostępne bez zmian. Pojawia się np. dodatkowe okienko typu “powiadom mnie o dostępności” z prośbą o podanie adresu e-mail, na który przyjdzie stosowny komunikat.

Przeczytaj również  Planowanie i monitorowanie efektów kampanii SEO

Jest to jak najbardziej dobre rozwiązanie, jednak w sytuacji, gdy produkt jest tymczasowo niedostępny, np. gdy wiemy, że został wyzerowany w ostatniej dostawie, jednak pojawi się już w przyszłym tygodniu. Pozostawienie takiego produktu przez dłuższy czas może być źle odebrane przez użytkowników, a także przez roboty wyszukiwarek. W takim wypadku, lepiej np. wystosować informacje o dłuższej niedostępności produktu i zdecydować się na tymczasowe przekierowanie 302.

Co w przypadku sezonowych produktów?

Są sytuacje, gdy właściciel sklepu internetowego już na samym początku (zanim doda produkt do e-sklepu) wie, że produkt będzie dostępny tylko do określonego dnia, godziny itp. W takich sytuacjach Google sugeruje ustawienie specjalnego meta tagu. Jeśli Google coś sugeruje, to oznacza że w trosce o dobre SEO, warto się do tych zaleceń przystosować. O jakim meta tagu mowa?

Jest on zamieszczany w kodzie źródłowym sklepu w sekcji HEAD. Wygląda on mniej więcej w ten sposób:

<meta name=”robots” content=”unavailable_after: 10-Oct-2022 23:59:59 CET”>

Tak przedstawiony meta tag informuje roboty wszystkich wyszukiwarek, że określony produkt będzie niedostępny od 11 października czasu środkowoeuropejskiego od godziny 00:00:00. W ten sposób Google oraz inne wyszukiwarki będą wiedziały, żeby po 10 października nie przekierowywać użytkowników na tę stronę i po krótkim czasu skasują ją z wyników wyszukiwań, pozostawiając ją jednak w swojej pamięci.

Niedostępne produkty w e-commerce a SEO – podsumowanie

Niedostępne produkty są naturalną częścią handlu elektronicznego, jednak warto wiedzieć, w jaki sposób się z nimi obchodzić. To wszystko wynika z faktu, że określone działania, które wykonuje się wobec niedostępnych produktów, wpływają nie tylko na opinie użytkowników o sklepie, ale także na opinie algorytmów wyszukiwarek. 

To powoduje, że warto znać różne sposoby na obchodzenie się z niedostępnymi produktami, aby nie zaszkodzić własnemu e-sklepowi, a wręcz przeciwnie – stwarzać okazję do zwiększenia sprzedaży, nawet dzięki niedostępnym produktom.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Niedostępne produkty w sklepie internetowym, a SEO"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.