VD » Blog » Marketing » Marketing Mix 7P – Koncepcja

Marketing Mix 7P – Koncepcja

29 października 2021 (aktualizacja: 29 października 2021) 6-8 min. czytania
Marketing Mix 7P
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Tajemniczo brzmiąca nazwa 7p, nie jest czymś niezwykłym. Przede wszystkim jest to jedna z odmian mix marketingu (https://www.vd.pl/mix-marketing/), a sama w sobie jest rozbudowaną wersją 4p, czyli podstawowego – product, price, place, promotion. Warto zatem przypomnieć sobie podstawę, naszego 7p w marketingu.

7p mix marketingu

Nazwa ta ewoluowała na przestrzeni lat. Od mix marketingu, przez 4p marketing, a następnie “mix marketing 7p”. Jest to w wolnym tłumaczeniu kompozycja marketingowa lub inaczej – mieszanka. Jak więc wyglądał początek?

  • 1p: product – wszystkie parametry dotyczące naszego produktu lub usługi. Wygląd, funkcjonalności, parametry fizyczne, techniczne itp.
  • 2p: price – chodzi tutaj o zależności zachodzące między kosztami poniesionymi w procesie wytwarzania, a konkurencją na rynku.
  • 3p: place – w tym obszarze, zajmujemy się szeroko rozumianymi lokalizacjami. Fabryki, magazyny, sklepy, a także metodą dystrybucji.
  • 4p: promotion – mówiąc najogólniej sposoby pozyskiwania konsumentów, działania marketingowe, reklamowe itp.

W ramach rozwoju działalności marketingowej, kompozycja składająca się z 4p, przestała być wystarczająca. W tej dziedzinie, zawsze dąży się do rozwoju i doskonalenia. Dlatego postanowiono dodać 3 składniki i stworzyć formułę 7p mix marketingu.

Dodatkowe 3p

W dzisiejszych czasach, często zachodzi negatywne zjawisko, przy wytwarzaniu się nowych koncepcji. Propaguje się swój innowacyjny pomysł, negując dotychczasowe rozwiązania. Na szczęście metoda 7p mix marketingu nie poszła w tym kierunku, a dzięki czerpaniu z poprzednich rozwiązań, jest wyjątkowo skuteczna. Rozszerzono zatem podstawowe 4 elementy, o dodatkowe:

  • 5p: people

Czyli czynnik ludzki. Bazuje się tutaj na pewnych dwóch obszarach, wewnętrznym i zewnętrznym. Przede wszystkim osoby, które tworzą firmę, są jej reprezentantami. Od pracowników porządkowych po kadrę kierowniczą. Natomiast zewnętrzny obszar, dotyczy oczywiście odbiorców. Skupia się na ich potrzebach w celu uzyskania satysfakcji konsumenta, a co za tym idzie – ocenia jakość obsługi klienta. Dlatego działania w tym zakresie zazębiają się i tworzą całość.

  • 6p: process

W tym miejscu, zajmujemy się analizowaniem wszelkich procesów, głównie związanych z obsługą klienta. Ma to wpływ przede wszystkim na to, jak postrzegana jest nasza marka, więc nie ma miejsca na pobłażanie. Ocenia się dział supportu, dopinanie transakcji, aspekty związane z czynnościami posprzedażowymi, jak nasza oferta jest przedstawiana itp. To wszystko po to, aby zdobyć lojalnych odbiorców, którzy będą się utożsamiać z naszą marką.

  • 7p: physical evidence

Tłumaczy się to jako świadectwo materialne. O co chodzi? Bazuje się tutaj na identyfikacji wizualnej naszej marki. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio zaprojektować logo z księgą znaku (https://www.vd.pl/tworzenie-loga/). Kolorystyka, typografia, to wszystko wpływa na postrzeganie naszej firmy i buduje jej świadomość u odbiorców. W tym miejscu także istotne są czynność z zakresu SEO. Funkcjonalna strona internetowa, musi być również przejrzysta i zawierać odpowiednie treści, żeby spełniała swoje zadania marketingowe.

Jak to wygląda w praktyce?

Trzeba pamiętać o spójności i konsekwencji naszych działań. Jeśli zdecydujemy się wdrożyć kompozycję marketingową 7p, należy przeanalizować pozostałe prowadzone już czynności promocyjne. Skup się na tym, aby w zakresach formuły 7p, odpowiednio wypełnić poszczególne elementy:

  • Wszystkie produkty oferowane przez Twój biznes.
  • Przeanalizuj swoją sytuację finansową, sprawdź cenę produktów u konkurencji, zobacz co możesz w związku z tym zrobić.
  • Zbadaj kanały dystrybucji. Czy ograniczasz się do konkretnego miejsca, kwestie związane z dostawą itp.
  • Jakie narzędzia wykorzystujesz do promocji swoich działań.
  • Zwróć uwagę na ludzi. Ile osób zatrudniasz, jakie są ich cechy, stanowiska itp. Nie zapominaj o grupach docelowych. W tym miejscu również możesz się tym zająć, a pomocne mogą okazać się tzw. persony (https://www.vd.pl/czym-jest-persona-marketingowa/
  • Przeanalizuj wszystkie procesy w Twojej firmie np. jak funkcjonuje realizacja zamówień, opracowywanie strategii reklamowych itp. 
  • Identyfikacja wizualna Twojej marki jest kluczowa w kontekście świadectwa materialnego. Zwróć uwagę, czy w mailach pracownicy korzystają ze stopek, które zawierają Twoje logo, czy wykorzystywane ono jest w reklamach, na stronie internetowej, prezentacjach itp.

To wszystko, pozwoli Ci dokładnie przeanalizować Twoje możliwości finansowe, ogólne warunki panujące na rynku, sprawy związane z produktem, dystrybucją itp.

Podsumowanie

Mix marketing 7p jest niezwykle skuteczny, ponieważ obejmuje wiele aspektów, które pozwolą Ci na opracowanie strategii najbardziej odpowiedniej dla Twojej firmy. Jest to proces, który przekaże Ci informację zwrotną dotyczącą, prowadzonej przez Ciebie działalności. Rzetelnie wykonana kompozycja marketingowa, po prostu pozwoli Ci się zatroszczyć o Twoją firmę.

Możliwość komentowania została wyłączona.