Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Marketing FMCG


Marketing FMCG



26 października 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Czym jest w ogóle FMCG? Jest to skrótowiec od angielskiego Fast-Moving Consumer Goods. Czyli mówiąc najogólniej są to produkty szybkozbywalne, które charakteryzują się głównie niską ceną oraz wysoką częstotliwością zakupu. Przykładami takich produktów mogą być przede wszystkim artykuły spożywcze, czy środki czystości.

Działalność marketingowa w branży FMCG

Wiemy już czym jest sama branża FMCG. Więc skoro są to produkty szybkozbywalne to jaki sens ma działalność marketingowa? Prosty. Maksymalizację zysków – na której zależy każdemu. Ciekawe badania w tym polu przeprowadziło Google, które zapytało 1800 kupujących towary szybkozbywalne, czym kierowali się podczas wyboru zakupu konkretnego produktu(1).

Niezdecydowani klienci

Pomimo, że badanie dotyczyło trzech obszarów: pielęgnacji skóry, pielęgnacji niemowląt oraz karmy dla zwierząt – wykazano, że ludzie naprawdę są niezdecydowani. Posiadając ogromną liczbę możliwości na wyciągnięcie ręki, 60% kupujących nie wie, której firmie zaufa, a więc gdzie dokona zakupu. Przekłada się to na konkretne liczby:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • 80% niezdecydowanych kupujących na rynku FMCG twierdzi, że rozważa kupno produktów wielu marek lub nie ma na myśli żadnej konkretnej marki, podczas rozpoczynania zakupów.
  • 60% użytkowników smartfonów stwierdziło, że podczas poszukiwania interesującego ich produktu – odkryli nową markę lub produkt.
Przeczytaj również  Wykorzystywanie języka korzyści w sprzedaży internetowej

W rzeczywistości oznacza to, że skoro kupujący nie są zdecydowani na konkretny produkt lub markę, to o wiele częściej będą skłonni zmienić na ten temat zdanie.

Kupujący w branży FMCG

Wiemy już, że skoro kupujący w zdecydowanej większości są niezdecydowani, to działanie marketingowe w tej branży jak najbardziej mają sens. Pozostaje zatem pytanie, czego właściwie oczekują kupujący?

  • Personalizacji – jak wykazały badania przeprowadzone przez Google, aż 75% kupujących korzysta z wyszukiwarki we wczesnym etapie procesu zakupu. Oznacza to, że nie wykorzystują konkretnego sklepu internetowego, tylko wpisują hasło wyszukiwawcze w Google, skąd wynika wiedza o personalizacji. Zapytania użytkowników dotyczą m.in. “szamponu dla…”, lub “maść, by uniknąć…”.
  • Zrozumienie potrzeb – osoby dokonujące zakupu, chcą wiedzieć w jaki sposób konkretny produkt spełni ich oczekiwania. Największą wiedzę na ten temat posiadają producenci, zatem mają oni możliwość do pokazania tego, że to ich produkt wpisuje się najlepiej w ich potrzeby.

Strony internetowe, a decyzje zakupowe

Po sprecyzowaniu tego, czego oczekują konsumenci, możemy rozpocząć działania mające na celu przyciągnięcie ich do naszej firmy. Nasza strona internetowa jest znaczącym narzędziem, które może pomóc nam w przekonaniu niezdecydowanego odbiorcy.

Przeczytaj również  Jak wyznaczyć i obliczyć próg rentowności?

Przede wszystkim jeśli chcemy zostać zapamiętani i aby nasze produkty zostały wybierane przez kupujących, należy pamiętać o odpowiedniej optymalizacji strony internetowej. Pomóc w tym celu może wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli bezpośrednio pod produktem w wyszukiwarce, kupujący znajdzie naszą stronę internetową, może być bardziej skłonny zaufać naszej marce. Google wykazało, że kolejnym krokiem po odwiedzeniu naszej strony internetowej jest wizyta w fizycznym sklepie detalicznym (jeśli istnieje).

Co więcej, aż 67% użytkowników smartfonów stwierdziło, że są bardziej skłonni do zakupów w firmach, które dostosowują informację wyświetlane na stronie pod aktualną lokalizację użytkowników. Sama strona internetowa jest zatem kluczowym narzędziem wobec przekonania niezdecydowanych kupujących.

Podsumowanie

Działalność marketingowa na rynku FMCG jak najbardziej ma sens. Wykazują to przede wszystkim badania przeprowadzone przez Google, a także to jak wielu kupujących jest niezdecydowanych na konkretną markę lub produkt. Daje to możliwości do wykorzystania narzędzi marketingowych wpływających na decyzję o zakupie. Warto pamiętać zawsze o odpowiedniej optymalizacji swojej strony internetowej, nie tylko w celu osiągania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, ale również z uwagi na ogólne UX (User Experience), które jak wynika z badań – ma kluczowe znaczenie. 

Źródło:
(1) https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/consumer-packaged-goods-industry/


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Marketing w branży FMCG"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *