Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / WordPress / Konwersja obrazów WordPress – wtyczki


Konwersja obrazów WordPress – wtyczki



14 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 1 września 2022) 6-8 min. czytania

Czas ładowania naszej strony internetowej, ma także wpływ na osiągane przez nią pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. O tym już pisaliśmy na naszym blogu. Aby poprawić ten parametr, możemy m.in. zająć się odpowiednią optymalizacją zdjęć, a do tego zalicza się np. konwersję obrazów. Warto zaznaczyć, że najpopularniejsze formaty plików graficznych JPG lub PNG, nie są zawsze najlepszym wyborem na stronach internetowych.

Format WebP – czym jest?

Format plików graficznych WebP, został opracowany z myślą o stronach internetowych. Co ciekawe, nie jest wynalazkiem “z wczoraj”, a powstał już w 2010 roku, jednak nie zyskał szybko rozgłosu. Dlaczego warto się nim zainteresować? 

Przede wszystkim WebP to format, który zajmuje mniej miejsca na dysku w porównaniu z najbardziej popularnymi JPG, PNG itp. Różnica może sięgać nawet 35%, a jego ciągłym rozwojem zajmuje się Google. A jeśli Google się za coś bierze, to z myślą o użytkownikach.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Czym jest konwersja obrazów i dlaczego warto się nią zainteresować?

Konwersja obrazów to nic innego, jak zamienienie jednego formatu na drugi, dla tej samej zawartości pliku. Oznacza to, że możemy bez utraty danej treści wizualnej np. zamienić plik PNG na JPG i odwrotnie. Jednak jak to często bywa, wszystko się robi w jakimś konkretnym celu.

Konwersję obrazów w środowisku SEO przeprowadza się, aby zmniejszyć czas ładowania strony. Im “lżejszy” plik, tym strona szybciej się ładuje. Co więcej, Google już wielokrotnie wspomniało o tym, że stosowanie rozszerzeń plików nowszej generacji, może realnie wpłynąć na czas ładowania strony, a tym samym na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Przeczytaj również  Jak poprawić PageSpeed insights strony WordPress?

Dlatego właśnie powinniśmy konwertować pliki graficzne z najpopularniejszych i starszych formatów, na nowsze, a jednym z nich jest właśnie WebP. Nie jest to jedyny przypadek, kiedy Google promuje swoje technologię, jednak ważniejsze jest to, że to po prostu działa. A można tak powiedzieć o konwersji obrazów.

Konwersja obrazów – wtyczki do WordPressa

Jeśli coś jest ważne w Internecie, to nie powinno nikogo dziwić, że ma miejsce także w WordPressie. Tak jest też w przypadku konwersji obrazów. WordPress w swojej bibliotece ma do zaoferowania swoim użytkownikom kilka pozycji, które umożliwiają m.in. zmianę rozszerzenia pliku graficznego ze starszych formatów na WebP. Dlaczego warto zdecydować się na wtyczkę do WordPressa w przypadku konwersji obrazów?

Przede wszystkim dlatego, że część wyszukiwarek nie obsługuje formatu WebP. Pomimo, że to Google jest niekwestionowanym liderem na rynku, to nie warto pozbawiać się możliwości dotarcia do użytkowników korzystających z innych rozwiązań. Aby to zrobić przydatne będą właśnie wtyczki do WordPressa, które oferują konwersje plików na WebP w Google, a dla wyszukiwarek, które tego rozszerzenia nie obsługują, będą wyświetlać zdjęcia w starszych formatach – wilk syty i owca cała.

Jaką wybrać wtyczkę WordPress do konwersji obrazów?

Przede wszystkim możliwych opcji jest naprawdę wiele. Na potrzeby artykułu skupimy się jednak na dwóch bezpłatnych rozwiązaniach, które umożliwiają konwersję plików graficznych do formatu WebP, a nie wszystkie wtyczki WordPress posiadają tą funkcjonalność w bezpłatnej wersji. Popularnymi wyborami w tym zakresie będą:

  • Imagify

Ta wtyczka do WordPressa, oferuje konwersję obrazów o maksymalnej wielkości 2 MB, a miesięczne ograniczenie to 20 MB. Pakiet ten możemy oczywiście rozszerzyć za niewielką opłatą, jednak w zależności od sytuacji, bezpłatna wersja po prostu wystarczy. 

Przeczytaj również  Pozycjonowanie strony WordPress - Optymalizacja krok po kroku

Możemy zdecydować się na jedną z trzech konwersji: Normalną, Agresywną oraz Ultra. Każda z nich kolejno zwiększa zaoszczędzone miejsce na dysku, jednak może wiązać się to z utratą jakości zdjęcia. Dlatego warto odpowiednio wyważyć naszą strategię.

  • ShortPixel

ShortPixel jest typem wtyczki, który umożliwia wyróżnienie formatów dla poszczególnych wyszukiwarek. Czyli dla Google obraz będzie konwertowany na format WebP, a w przypadku nie obsługiwania tego formatu przez inną wyszukiwarkę, jej użytkownicy będą widzieć dany obraz w starszym rozszerzeniu np. JPG.

Ta wtyczka do WordPress w swojej darmowej odsłonie oferuje konwertowanie 100 obrazów miesięcznie bez względu na ich rozmiar. Co ciekawe, jeśli wtyczka będzie konwertować obraz, a jej rozmiar zmniejszy się tylko o 5%, to nie zostanie to zaliczone do naszego miesięcznego limitu. 

Jeśli chcemy zwiększyć nasz limit możemy zdecydować się na wybór jednego z wielu pakietów, których wielkość oscyluje od 15 tysięcy do 750 tysięcy zdjęć miesięcznie – co zadowoli najbardziej wymagających użytkowników.

Konwersja obrazów WordPress – kilka słów na koniec

Format plików graficznych jest ważnym czynnikiem wpływającym na pozycję w wynikach wyszukiwania, które osiąga nasza strona internetowa. Rozmiar plików wpływa na prędkość ładowania strony, dlatego ważne jest, aby korzystać z formatów, które zajmują jak najmniej przestrzeni dyskowej.

Jednym z takich formatów jest WebP, który powstał z myślą o stronach internetowych. Jeśli chcemy zacząć korzystać z tego rozszerzenia pliku graficznego, możemy zainteresować się konwersją obrazów. Jedną z metod na szybkie, skuteczne i efektywne konwertowanie, nawet dużej ilości plików, są wtyczki do WordPressa. Nawet w ich darmowych wersjach, mogą okazać się wystarczające. To sprawia, że warto zainteresować się tym tematem, szczególnie jeśli zależy nam na osiąganiu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Konwersja obrazów WordPress - wtyczki"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.