Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Co jest heatmapa w strategii SEO? [Mapa Cieplna]


Co jest heatmapa w strategii SEO? [Mapa Cieplna]



21 kwietnia 2021 (Zaktualizowano: 27 grudnia 2024) 6-8 min. czytania

Czym są heatmapy?

Heatmapy (tzw. mapy termiczne mapy cieplne) – to narzędzie którego zadaniem jest analizowanie danych, odnoszą się do zachowań użytkowników w witrynie internetowej, są prezentowane w sposób graficzny. Stosując różne kolory heatmapa zbiera informacje z kliknięć i pokazuje wykres zaprezentowany jako mapa kolorów. Najczęściej kolorem czerwonym zaznaczone są najpopularniejsze miejsca strony, a niebieski i żółty to elementy którymi użytkownicy są słabiej zainteresowani.

Rodzaje heatmap:

Scroll heatmaps przedstawiają miejsca, w których użytkownicy używają myszki i przesuwają treść przeglądanej witryny. Dzięki temu wiemy, gdzie dotarł użytkownik zanim wyszedł ze strony.

Move heatmaps (Eye tracking) pokazują miejsca w witrynie, na które przykuwały wzrok osób odwiedzających stronę. Prezentują gdzie internauta przesunął myszkę i na co dłużej patrzył.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Click heatmaps to wykres zawierający raport wejść w dany element w witrynie np. link wewnętrzny, logo itd.

Po co nam heatmapy?

Dzięki heatmapom dowiemy się, które zdjęcia na stronie są najciekawsze dla użytkowników? Czy osoby wchodzące na stronę zapoznają się z umieszczonymi na niej artykułami, informacjami? Które nagłówki są najpopularniejsze? Możemy sprawdzić, które części klikalne na stronie np. koszyk, formularz są w widocznym miejscu. Czy bez przeszkód można odnaleźć na portalu wyszukiwane informacje? Dowiemy się na co najczęściej patrzą i wchodzą użytkownicy.

Przeczytaj również  Jakie są różnice między darmowym a płatnym certyfikatem SSL ?

Heatmapy a marketing internetowy

Heatmapy możemy wykorzystać w content marketingu i e-commerce. Dzięki nim możemy sprawdzić, czy układ strony jest poprawny i użyteczny dla użytkowników. Czasem wystarczy popraw

ić mały element, żeby zwiększyć konwersję. Warto zwrócić uwagę na wygodę klientów, bo to szansa że jeszcze do nas wrócą lub polecą nas znajomym. Dowiemy się również, na jakie elementy użytkownicy poświęcają najwięcej czasu. Dowiemy się czy artykuł nie jest za długi, bo np. mało osób doczytuje go do końca, sprawdzimy czy grafika się podoba itd.

Jak zrobić mapę ciepła?

Podstawowe mapy ciepła możemy zrobić za pomocą arkusza kalkulacyjnego w Excelu. Musimy zrobić przestawną tabelkę i wpisać do niej nasze dane. Później trzeba podmienić format dla cyfr dla niestandardowy. Teraz wybieramy warunkowe formatowania i wybranej przez nas opcji w zakładce Skale kolorów. W taki sposób powstanie nam heatmapa, która prezentuje, jak często występuje dana sytuacja. Zależnie od wybranych opcji możemy stworzyć mapę ciepła w 2D i w 3D. Innymi programami pomocnymi przy tworzeniu heatmapy jest oprogramowanie R do analiz statystycznych, Google Fusion Tables, AnyChart i Zarget. Możemy również wykorzystać gotowe oprogramowanie lub zrobić mapę ciepła w agencji reklamowej.

Pozycjonowanie a heatmapy

Mapy ciepła mogą się przydać, gdy pozycjonujemy naszą stronę i przygotujemy audyty. Dzięki Heatmapie dowiemy się, co robią użytkownicy w witrynie. Możemy skontrolować, jaką skuteczność ma strona konkurencyjnej firmy. Dowiemy się, w którym miejscu warto dać odpowiednie przyciski na stronie np. call to action. Dowiedzieć się, co należy poprawić, żeby witryna lepiej działała.

Dlaczego warto korzystać z heatmap w strategii SEO?

Heatmapy są niezwykle przydatnym narzędziem w strategii SEO, ponieważ pozwalają na lepsze zrozumienie zachowań użytkowników na stronie internetowej. Analiza heatmap może dostarczyć cennych informacji na temat tego, jak użytkownicy przemieszczają się po stronie, na co klikają najczęściej, gdzie spędzają najwięcej czasu, a także gdzie tracą zainteresowanie. Dzięki tym informacjom można zoptymalizować stronę pod kątem doświadczenia użytkownika, co z kolei może przyczynić się do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.

Przeczytaj również  Pozycjonowanie czy Adwords (Google Ads) - co wybrać?

Jak interpretować heatmapy w kontekście SEO?

Podczas analizy heatmap z punktu widzenia SEO warto zwrócić uwagę na miejsca, które są najbardziej intensywnie klikane przez użytkowników. Jeśli ważne elementy strony, takie jak przyciski CTA czy linki do istotnych podstron, są słabo widoczne lub znajdują się w mniej klikalnych obszarach, warto rozważyć ich przeniesienie lub wyróżnienie. Dodatkowo, heatmapy mogą również ujawnić miejsca, które są postrzegane jako istotne przez użytkowników, ale nie generują oczekiwanej interakcji – w takich przypadkach konieczne może być dostosowanie treści lub układu strony.

Wykorzystanie heatmap w optymalizacji treści

Heatmapy mogą być również przydatne przy optymalizacji treści na stronie. Analiza heatmap może ujawnić, które elementy treści są najbardziej przyciągające uwagę użytkowników, a które są pomijane. Dzięki tym informacjom można dostosować treści pod kątem preferencji i zachowań użytkowników, co może przyczynić się do zwiększenia zaangażowania i konwersji. Ponadto, heatmapy mogą pomóc w identyfikacji obszarów, które wymagają ulepszenia, takich jak długość artykułów, czy czytelność tekstu.

Podsumowanie

Heatmapy są potężnym narzędziem, które mogą wspomóc strategię SEO poprzez lepsze zrozumienie zachowań użytkowników na stronie internetowej. Dzięki nim można zoptymalizować stronę pod kątem doświadczenia użytkownika, poprawić widoczność istotnych elementów oraz dostosować treści pod preferencje użytkowników. Warto regularnie analizować heatmapy i wdrażać odpowiednie działania, aby maksymalnie wykorzystać potencjał tego narzędzia.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co jest heatmapa w strategii SEO? [Mapa Cieplna]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *