Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Co musisz wiedzieć o efekcie ROPO w e-commerce?


Co musisz wiedzieć o efekcie ROPO w e-commerce?



16 kwietnia 2021 (Zaktualizowano: 12 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Zakupy w sklepach internetowych cały czas cieszą się coraz większą popularnością. Efekt ROPO (niekorzystny dla e-commerce) i efekt odwróconego ROPO (oczekiwany przez właścicieli sklepów internetowych) również się zwiększa. Zastanówmy się, jaki to ma wpływ na zadowolenie naszych klientów? Jak możemy, to zjawisko wykorzystać w naszym e-sklepie i jakich artykułów dotyczy?

Co to jest efekt ROPO?

Efektem ROPO (Research Online, Purchase Offline) jest szukanie danych o usługach i artykułach, o których dowiedzieliśmy się z reklamy w internecie, z różnych blogów tematycznych lub zadając pytanie na forach. Takie działanie skutkuje nabyciem towarów w sklepach stacjonarnych, czyli offline. To zjawisko bardzo niepożądane, bo ktoś dowie się z naszej strony wszystkiego, co mu jest potrzebne, ale produkt kupi w sklepie stacjonarnym u konkurencji.

Efekt ROPO na przykładzie

Przykładowo zobaczyliśmy reklamę pralki na jakiejś stronie internetowej i zastanawiamy się nad kupnem nowej. Zaczynamy zastanawiać się, którego producenta i jaki model wybrać. Na forach internetowych czytamy opinie innych użytkowników na temat produktu, na blogu sklepu sprzedającego pralki sprawdzamy, jakie są dostępne funkcje, ceny i jaka jest specyfikacja techniczna interesującego nas modelu, oglądamy również porównanie interesujących nas pralek na You Tube itd. Ostatecznie wybieramy nowoczesną pralko-suszarkę i kupujemy ją w sklepie stacjonarnym niedaleko naszego domu, bo towar będzie u nas jeszcze tego samego dnia i nie płacimy nic za dostawę lub decydujemy się na wcześniej wybrany e-sklep.

Przeczytaj również  AI Marketing - sztuczna inteligencja w marketingu

Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Przyczyny ROPO

Uznaje się, że wzrost efektu ROPO wynika z cieszącej się w ostatnich latach popularności social mediów, porównywarek internetowych i różnego rodzaju serwisów aukcyjnych. Klienci mogą sprawdzić, gdzie jest najniższa cena, bezpłatna przesyłka, poznać recenzje na temat artykułów i finalnie sami ocenić towar.

Czym jest odwrócony efekt ROPO

Odwrócony efekt ROPO, czyli Reverse-ROPO to sytuacja przeciwna do zaprezentowanej wcześniej. Mowa tutaj o poszukiwaniu danych na temat artykułów w sklepach stacjonarnych, ale finalnie decydowanie się na zakup przez internet. Ma to związek z rozwojem internetu, wygodą, zmniejszeniem kosztów dostawy. Kupując online mamy dodatkowy 14-dniowy okres na oddanie towaru bez podania przyczyny, sklepy często proponują darmowy transport od jakiejś ustalonej kwoty, możemy w łatwy porównać ceny.

Przeczytaj również  Czym są touchpointy w ścieżce zakupowej?

Jak wykorzystać odwrócony ROPO

Już na etapie tworzenia strony, jej wyglądu, trzeba wziąć przede wszystkim wziąć pod uwagę jej funkcjonalność, personalizację zakupów, oferowanie różnych form płatności, proponowanie zniżek i programów partnerskich. Prowadząc e-sklep odpadają nam koszty wynajmu lokalu, zatrudniania większej ilości pracowników, dzięki temu możemy zaproponować konkurencyjne ceny. Coraz częściej klienci decydują się na obejrzenie, sprawdzenie funkcji i porównanie kilku modeli u specjalisty w sklepie stacjonarnym, ale ostatecznie do zakupu dochodzi przez internet. Jeśli firma ma oddział stacjonarny i sklep internetowy to jest szansa, że klient kupi produkt u nas. Dlatego warto zadbać również o sprzedaż online.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Efekt ROPO - jak go wykorzystać w e-commerce? [2023]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *