VD » Blog » Marketing » Co to jest Data Driven Marketing?

Co to jest Data Driven Marketing?

24 listopada 2021 (aktualizacja: 24 listopada 2021) 6-8 min. czytania
Co to jest Data Driven Marketing
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Obecnie opieranie się na danych jest bardzo ważnym czynnikiem działalności w każdym zakresie. Często do rzetelnych informacji musimy się odnosić nawet na potrzeby zwykłej rozmowy wśród znajomych, aby po prostu uwiarygodnić swoje wypowiedzi. Podobnie jest w przypadku działań marketingowych, gdzie przede wszystkim chodzi o to, aby kierować się danymi dotyczącymi klientów.

Czym jest Data Driven Marketing?

Data Driven Marketing można tłumaczyć jako marketing sterowany danymi. Chodzi w nim o to, żeby nasze działania marketingowe opierały się przede wszystkim na wiedzy, którą pozyskujemy z różnego rodzaju danych. Zatem możemy się domyślić, że kluczowe będą tutaj umiejętności analityczne. Dane, które posiadamy są tylko informacją, to m.in. ich interpretacja pozwala nam przemienić je w wiedzę, na której będziemy się opierać.

Rodzaj danych oraz to w jaki sposób będziemy je pozyskiwać, nie ma większego znaczenia. Sposób analizy, organizacji oraz ich wykorzystania jest tutaj najważniejszy. Dzięki temu będziemy mogli m.in. spersonalizować naszą komunikację, ofertę itp. oraz dokonać lepszego targetowania, a tym samym unikniemy błędów marketingowych i będziemy prowadzić skuteczne działania.

Jak działa Data Driven Marketing?

Nie będzie niczym odkrywczym stwierdzenie, że marketing sterowany danymi, aby był skuteczny musi mieć ściśle określone cele. Do tego może być przydatna koncepcja SMART, o której pisaliśmy jakiś czas temu. Data Driven Marketing to strategia działania, do której realizacji będą niezbędne nam narzędzia. Wyznaczenie celi będzie kluczowe w ich doborze, a także sprawdzeniu skuteczności podejmowanych działań.

Wspomnianymi narzędziami w przypadku Data Driven Marketingu, będą oczywiście zbiory danych dotyczących naszych klientów. Podstawową formą mogą być bazy z danymi teleadresowymi, które uzyskaliśmy np. na potrzeby zapisu do newslettera. Wyobraź sobie, że odbiorca jest w Twoim stacjonarnymi sklepie. Jeśli w tym momencie wyślesz mu np. maila reklamowego, istnieje większa szansa na to, że go przeczyta i go zainteresuje, nawet jeśli odczyta go po powrocie do domu.

Czym charakteryzuje się Data Driven Marketing?

W marketingu sterowanym danymi, kluczowe będzie przede wszystkich ich łączenie. Co to oznacza? Musimy skupić się na połączeniu danych, technologii oraz kompetencji. Jak można przeczytać w raporcie IAB, organizacje, które wykorzystują dane w swoich działaniach, mają 6 razy większą szansę na przynoszenie zysku. Dlatego musimy skupić się na 3 elementach:

  • Dane – musimy zadbać o to, aby były one przede wszystkim liczne, jakościowe oraz był do nich łatwy dostęp. W badaniu przeprowadzonym przez CMO Council, około 70% marketerów wyznała, że to szybkość realizacji kampanii jest najważniejszą korzyścią z wprowadzenia Data Driven Marketingu.
  • Technologia – jej dostępność jest równie ważna w marketingu sterowanym danymi. Możemy korzystać przede wszystkim z darmowych rozwiązań takich jak Google Analytics oraz płatnych np. brand24. To na jakie rozwiązanie technologiczne się zdecydujemy, będzie wiązało się również z efektywnością naszych działań. Warto zaznaczyć, że większość dostępnych na rynku rozwiązań, będzie opierać się na modelu SaaS.
  • Wdrożenie – to jaką technologię będziemy wykorzystywać jest bezpośrednio związane z efektywnością wdrożenia. Jednak aby było to możliwe, musimy właśnie zdecydować się na połączenie tych trzech elementów: danych, technologii i kompetencji – od których będzie zależeć wdrożenie Data Driven Marketingu.

Jakie korzyści niesie za sobą Data Driven Marketing?

Aby jeszcze bardziej nakreślić to jak bardzo istotny jest marketing sterowany danymi, przyjrzyjmy się jego korzyścią:

  • Personalizacja – potencjalni klienci prawdopodobnie nie znają całej naszej oferty. Dzięki DDM mamy możliwość sugeracji odbiorcom produktów, o których wcześniej nie wiedzieli, a które będą wpisywały się w ich gusta.
  • Omnichannel marketing – ciągłość komunikacji z klientami jest bardzo ważna w kontekście budowania ich lojalności. Dzięki DDM będziemy mogli wspierać działania omnichannel marketingu i sprawić, że będą one precyzyjne, co będzie niezwykle istotne.
  • Wyczucie chwili – dzięki DDM będziemy mogli komunikować się z naszymi odbiorcami wtedy gdy podświadomie tego chcą. Co to oznacza? Jeśli klient jest w galerii handlowej, w której posiadasz swój lokal, będziesz mógł przypomnieć mu się, że jesteś “pod ręką”. Poza tym, komunikujesz się z odbiorcami wtedy, gdy mają prawdopodobnie czas na zakupy, a nie gdy muszą np. szybko opłacić rachunki. Wpłynie to pozytywnie na poziom skuteczności Twoich działań.

Podsumowanie

W dzisiejszych czasach opieranie się na danych jest kluczowe na każdym kroku. Dzięki Data Driven Marketingu otrzymujemy możliwość podniesienia skuteczności naszych działań. Poprzez wykorzystanie danych dotyczących naszych odbiorców, możemy w łatwy sposób m.in. spersonalizować nasza komunikację z nimi. A sama personalizacja w dzisiejszych czasach jest bardzo istotna. 

Źródło: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2019/06/HBRP-raport-IAB-05-191.pdf

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *