Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Google Ads / CPA – co to jest i jak wykorzystać?


CPA – co to jest i jak wykorzystać?



18 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 1 września 2022) 6-8 min. czytania

W dzisiejszym świecie nie brakuje różnego rodzaju sposobów na rozliczanie reklam internetowych. Rozwój technologiczny oraz ogromny wzrost popularności Internetu sprawia, że działania marketingowe w sieci mają się lepiej, niż kiedykolwiek wcześniej. Wciąż dodawane są inne sposoby na promocję, reklamę, komunikację itp. Część z rozwiązań jest dostępna za darmo. Jednak nie brakuje także tych, za które musimy zapłacić. Warto zainteresować się poznaniem modeli rozliczeń w Internecie. Jednym z najbardziej popularnych tego typu modeli jest właśnie CPA.

Czym jest CPA?

CPA to skrót od Cost Per Action, co można tłumaczyć jako “koszt za akcję”. Warto zwrócić uwagę, że przez zbliżoną tematykę ten model rozliczeń, często może być mylony z innym, o tym samym skrócie – Cost Per Acquisition (koszt pozyskania klienta).

Cost Per Action polega na wyliczaniu określonej sumy za wykonanie przez użytkownika określonego działania. Najczęściej bierze się pod uwagę, przesłanie formularza, zapis do newslettera, wysłanie e-maila, pobranie e-booka, złożenie rezerwacji itp. W ten sposób wiemy np. ile kosztuje nas zdobycie jednego formularza kontaktowego.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jak się liczy CPA?

W celu obliczenia CPA dla własnej kampanii reklamowej powinniśmy zwrócić uwagę na całkowity koszt, jaki ponieśliśmy na poczet danej kampanii. Następnie aby wskaźnik CPA był wiarygodny, musimy podzielić sumę wydatków przez liczbę interesujących nas akcji, które wykonali użytkownicy.

VD CPA - co to jest i jak wykorzystać?

Dla przykładu – jeśli wydasz na swoją kampanię 750 zł., a przyniesie to 10 przesłanych formularzy kontaktowych, to koszt tej akcji będzie wynosił 75 zł.

Przeczytaj również  Koszt Google Ads: Ile kosztuje kampania w Google?

Należy pamiętać, że CPA nie jest tym samym modelem rozliczeń co CPC (Cost Per Click). W tym drugim liczy się liczbę kliknięć w samą reklamę, dlatego koszty tego będą zazwyczaj zdecydowanie niższe. Różnica będzie polegała na tym, że nie każdy użytkownik, który kliknie w reklamę, wykona pożądaną przez nas akcję.

Jak Cost Per Action wpływa na finanse?

Należy zauważyć, że Cost per Action to szczególny rodzaj modelu rozliczeniowego. Nie bierze się pod uwagę tutaj rzeczy, które przynoszą zyski w czystej postaci. Rzadko oblicza się CPA dla zakupu produktu (chociaż ma to miejsce). Zdecydowanie częściej oblicza się go dla innych akcji, takich jak np. wysłanie formularza kontaktowego.

Chociaż w finalnym etapie działań, wysłanie formularza ma przełożyć się na zwiększenie sprzedaży, to sam koszt sfinalizowania transakcji będzie już zdecydowanie wyższy, niż koszt przesłania formularza przez jednego potencjalnego klienta. Oznacza to, że obliczenie ile kosztuje nas wykonanie jednej akcji przez użytkownika, nie będzie miało bezpośredniego wpływu na to, jakie koszty ponosimy w związku ze zwiększeniem sprzedaży. Warto o tym pamiętać, korzystając z tego modelu rozliczeniowego kampanii reklamowych.

Jakie są zalety rozliczania modelem CPA?

Warto przyjrzeć się zaletom modelu CPA. Pomoże zrozumieć także to, dlaczego warto się nim zainteresować i przynajmniej go rozważyć. O czym warto pamiętać w tym przypadku?

  • Brak kosztów “ubocznych” kampanii model rozliczeń CPA może być swego rodzaju zabezpieczeniem. W przypadku CPC, możemy ponosić słoną cenę za to, że ktoś przypadkiem kliknie w naszą reklamę, czy też specjalnie chce zwiększyć nasze koszty kampanii. Dzięki CPA unikamy tego rodzaju zdarzeń i płacimy jedynie za ważne dla nas, wykonane działanie.
  • Dowody efektów kampanii reklamowej – nastawiając się na model rozliczeniowy CPA, w jego efekcie mamy namacalne efekty naszych działań promocyjnych. Będzie to np. formularz kontaktowy klienta, a następnie rozmowa z taką osobą. Możemy także zwrócić uwagę na wzrost pobrań plików z naszej strony itp.
  • Optymalizacja finansów – za sprawą modelu rozliczeniowego CPA jesteśmy wstanie odpowiednie zarządzać naszymi finansami. Często mówi się, że jest to najlepszy sposób na finansowanie reklamy w Internecie. Dlaczego? Płacimy za naprawdę istotną dla nas czynność, którą użytkownicy wykonują. W ten sposób możemy być pewni, że faktycznie coś zyskujemy, tzw. świadectwo materialne.
Przeczytaj również  Dynamiczny remarketing: Facebook oraz Google Ads

Podsumowanie

CPA to jeden z wielu dostępnych w Internecie, modeli rozliczeń kampanii reklamowych. Jest to skrót od Cost Per Action, co należy rozumieć koszt za wykonaną akcję użytkownika. Stawki za jedną akcję, będą zazwyczaj zdecydowanie wyższe, niż w przypadku modelu CPC, jednak tutaj mamy namacalność efektów danej kampanii. Rozliczając się za kliknięcie możemy paść ofiarą złośliwych oprogramowań, konkurencji lub po prostu zdarzenia losowego. Dlatego uważa się, że CPA jest to najbardziej optymalny sposób na finansowanie kampanii reklamowych w Internecie.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "CPA - co to jest i jak wykorzystać? [Marketing]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.