Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Social Media / Jak stworzyć Chatbota na Facebooku? [Poradnik]


Jak stworzyć Chatbota na Facebooku? [Poradnik]



10 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Szeroko rozumiana automatyzacja w dzisiejszych czasach jest nie tylko bardzo ważna, ale coraz częściej okazuje się być konieczna. Po prostu, aby usprawniać procesy w naszej firmie, często trzeba będzie sięgać po różnego rodzaju nowinki technologiczne. Mają one za zadanie m.in. zaoszczędzić nasz drogocenny czas, a w takim razie faktycznie warto się tym zainteresować. Jednym z takich rozwiązań są chatboty, które można wykorzystywać m.in. na Facebooku w aplikacji Messenger.

Czym są chatboty na Facebooku?

Najprościej mówiąc, chatbot to aplikacja, która ma za zadanie odpowiadać na wiadomości użytkowników w czasie rzeczywistym. Nie musisz być w tym celu zalogowany na swoim profilu, a najlepiej zaprogramowane chatboty prowadzą rozmowy w ten sposób, że użytkownik nie zdaje sobie sprawy, że rozmawia z robotem. Istnieje kilka najbardziej popularnych zastosowań chatbotów i postaramy się je przybliżyć.

Jak wykorzystać chatboty na Messengerze?

Oczywiście wykorzystanie chatbotów na Facebooku, będzie miało różne zastosowanie w zależności od branży, firmy, sytuacji itp. Nie zmienia się tylko główny cel chatbotów, a mianowicie – automatyczna rozmowa z użytkownikiem. Spójrzmy na przykłady ich zastosowania, aby lepiej zrozumieć, czym są i jak je możemy wykorzystać:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • FAQ – jest to chyba najbardziej podstawowe. Tutaj chatbot można przyrównać do pracownika na infolinii. Jeśli Twoja firma otrzymuje bardzo dużo zapytań od użytkowników, dotyczących produktów i usług, a odpowiedzi są generalnie proste. W takim wypadku warto zainteresować się chatbotem. Szkoda czasu na najbardziej podstawowe pytania, a i klienci szybciej otrzymają odpowiedź.
  • Automatyzacja sprzedaży – odpowiednio zaprogramowane chatboty mogą naprawdę wiele zdziałać. Oczywiście być może w Twojej branży się to po prostu nie sprawdzi. Warto jednak wiedzieć, że chatbota na Messengerze, możesz wykorzystać chociażby do przedstawienia oferty, jeśli klient o to poprosi.
  • Rezerwacje – chatboty na Facebooku można również wykorzystać na potrzeby rezerwacji wizyt w salonie lub hotelu. Oczywiście są dostępne inne różne rozwiązania, ale jeśli dużo Twoich klientów kontaktuje się z firmą w sprawie rezerwacji na Facebooku, to zautomatyzowanie tego procesu będzie dobrym wyjściem.
Przeczytaj również  Monitoring Social Media - czyli jak poznać swoich klientów?

Są to oczywiście przykłady, z którymi często możemy się spotkać. Innymi ciekawymi funkcjami mogą być np. wiadomości do użytkowników, którzy skomentowali post na Twoim fanpage’u itp. Funkcji chatbotów jest naprawdę wiele, a to jak go wykorzystasz powinno być uzależnione m.in. od Twoich odbiorców.

Chatboty na Facebooku – jak zacząć korzystać?

Jeśli tak przedstawione chatboty na messengerze Cię zainteresowały, teraz skupimy się na tym jak stworzyć chatbota na naszym firmowym profilu. Przede wszystkim musimy się odpowiednio przygotować. Powinniśmy zastanowić się nad tym, czego będziemy wymagać od naszego bota. Warto rozpisać sobie całość zagadnienia na papierze, zwracając uwagę na np.:

  • grupę docelową – jest to najbardziej podstawowy czynnik. Jeśli z różnych powodów nie masz jej jeszcze sprecyzowanej, powinieneś to zrobić jak najszybciej. Ułatwi to następne kroki i po prostu zwiększy efektywność Twoich działań.
  • funkcjonujące chatboty – dobrym sposobem może być sprawdzenie działających chatbotów na Facebooku. Po prostu sprawdź, które firmy z nich korzystają, jakie funkcjonalności wykorzystują itp. Oczywiście szczególnie Twojej konkurencji, te same zastosowania mogą wynikać m.in. ze zbliżonych grup docelowych.
  • możliwości i ograniczenia – oczywiście warto jest dokładnie wszystko uwzględnić. Być może wiadomości nie ma aż tak dużo, albo w przypadku naszej grupy docelowej chatbot po prostu się nie sprawdzi? Nie warto się spieszyć, a na spokojnie rozpatrzyć wszelkie scenariusze.
Przeczytaj również  Rozbudowywanie sieci kontaktów na LinkedIn

Jeśli będziesz miał wszystko rozpisane, możesz wykonać próbę swojego chatbota. Wykonując próbną wersję będziesz mógł wcielić się w użytkownika i zadać pytania swojemu chatbotowi. Warto skorzystać z tej możliwości, zanim wpuścimy nasz chatbot do facebookowego obiegu informacji.

Instalacja chatbota na Facebooku

Sama “instalacja” chatbota nie jest skomplikowana, a jego konfiguracja również nie powinna przysporzyć nam problemów. Przede wszystkim musimy wybrać odpowiednie narzędzie. Jak możemy się domyślać, jest ich całkiem sporo, a jednym z najpopularniejszych wyborów jest Chatfuel. 

Na potrzeby małej firmy, może wystarczyć darmowy pakiet narzędzia, jeśli jednak otrzymujemy bardzo dużo wiadomości, będziemy musieli w przypadku Chatfuela rozważyć pakiet płatny. Na tym przykładzie się skupimy, a zatem:

  • logowanie – możemy zalogować się na stronie narzędzia za pomocą konta na Facebooku.
  • ustawienia – następnie w ustawieniach Facebooka, w integracjach biznesowych znajdziemy połączone z naszym kontem wybrane przez nas narzędzie, w tym przypadku Chatfuel. Musimy zezwolić narzędziu na dostęp do naszego konta.
  • konfiguracja wiadomości – teraz możemy zająć się przygotowaniem wiadomości, które chatbot ma wysyłać na poszczególne zapytania użytkowników. Tworzymy wiadomość powitalną, ustawiamy poszczególne słowa, na które bot ma reagować itp.
  • połączenie chatbota – gdy skonfigurujemy wiadomości, pozostanie nam już tylko połączyć narzędzie z Facebookiem, co zrobimy z poziomu Chatfuela.

Teraz pozostało nam już tylko przetestowanie i możemy cieszyć się naszym chatbotem. Całość procesu nie wymaga od nas specjalistycznej wiedzy. Samo narzędzie jest dość intuicyjne, a zatem nie powinniśmy mieć z jego konfiguracją żadnego problemu.

Podsumowanie

Chatbot na Facebooku/Messengerze, to świetny pomysł, aby wdrożyć automatyzację procesów komunikacyjnych z odbiorcami. Użytkownicy lubią wiedzieć wszystko natychmiast, a człowiek często nie jest w stanie wszystkiemu podołać w tej samej chwili. Dlatego warto wykorzystać chatbota do prostych, często zadawanych pytań. Dzięki temu będziemy mogli zaoszczędzić sporą ilość cennego czasu.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Jak zrobić Chatbota? [Poradnik] Facebook"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.