Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Social Media / Algorytm Facebooka – jak działa i co warto o nim wiedzieć?


Algorytm Facebooka – jak działa i co warto o nim wiedzieć?



21 kwietnia 2022 (Zaktualizowano: 1 września 2022) 6-8 min. czytania

Facebook będąc najpopularniejszym medium społecznościowym na świecie, stał się także bardzo często wykorzystywanym narzędziem marketingowym. Jednak, aby działania w ramach Facebooka można było nazwać skutecznymi, warto dowiedzieć się nieco na temat tego, jak działa algorytm Facebooka. Jak się okazuje, podobnie jak algorytm Google, również ma treści, które ceni sobie bardziej lub mniej, jednak na jego temat nie ma jeszcze aż tak obszernej wiedzy. Warto się przyjrzeć temu, co już o nim wiadomo.

Jak działa algorytm Facebooka?

Algorytm Facebooka, podobnie do innych algorytmów jest owiany pewną tajemnicą. Nic dziwnego, w końcu w przeciwnym razie wszyscy stosowaliby się do jego zaleceń. Jednak firma Marka Zuckerberga, co jakiś czas dzieli się różnego rodzaju informacjami na temat mechanizmów i działania algorytmu, a także dotyczącymi treści zamieszczanych w medium społecznościowym.

Sam Facebook wprost mówi o tym, że selekcjonowanie postów i ich odpowiednie targetowanie to spore wyzwanie, m.in. z uwagi na fakt ogromnych ilości treści, które są zamieszczane na Facebooku. Jego algorytm działa w czasie rzeczywistym.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Do każdego użytkownika jest swego rodzaju “kolejka postów”, która sięga nawet 1000 pozycji, a zadaniem algorytmu jest zdecydowanie, które z nich mają się wyświetlić w pierwszej kolejności. Wykorzystuje się na potrzeby tego sztuczną sztuczną inteligencję. Tworzy się swego rodzaju system rankingowy, który później ma wpływ na to, jakie treści zobaczy dany użytkownik, na podstawie zebranych danych o danym użytkowniku.

Przeczytaj również  SMO - Social Media Optimization

Co uwzględnia algorytm Facebooka w ocenie postów?

Algorytm Facebooka bierze pod uwagę przede wszystkim zainteresowania użytkownika, jego interakcję z wcześniejszymi postami, publikowane treści, stosowane tagi itp. Na to wszystko nie można mieć bezpośredniego wpływu. Jednak dla algorytmu Facebooka ważne są jeszcze inne aspekty, które wpływają na pozycję naszych treści w systemie rankingowym. Na co warto zwrócić uwagę?

  • Forma posta – Facebook na bieżąco analizuje interakcje użytkownika z postami. To powoduje, że trzeba być na bieżąco z najnowszymi trendami i wiedzieć, czy w danym momencie algorytm będzie promował w większości grafiki, czy też materiały wideo, a może słowo pisane itp.
  • Mechanizm bańki informacyjnej – wynika to z ogólnego działania algorytmów, które chcą dopasowywać w największym możliwym stopniu treści do zainteresowań użytkownika. Jeśli ktoś często komentuje, udostępnia i reaguje na posty danej firmy lub osoby, to ma zdecydowanie większe szanse na to, że właśnie to treści tego profilu (i podobnych) będą mu wyświetlane w pierwszej kolejności.
  • Aktualność i interakcje – można to stwierdzić z dość znaczną pewnością, że algorytm Facebooka promuje treści nowe oraz te, które są popularne. Im więcej różnego rodzaju interakcji użytkowników posiada dany post, tym lepiej będzie on dostrzegany przez algorytm i będzie wyświetlany większej liczbie osób, nawet tym, których zainteresowania odpowiadają tylko częściowo tematyce wpisu.

Jakimi działaniami można poprawić swoją pozycję w rankingu algorytmu Facebooka?

Chociaż samo działanie algorytmu Facebooka nie jest dokładnie znane, to w oparciu o podstawowe informacje na ten temat, można przywołać kilka działań, które mogą wpłynąć pozytywnie na ocenę algorytmu względem Twoich postów, a to pozwoli na wyświetlanie ich większej liczbie użytkowników.

Zrozum swoją grupę docelową

Facebook to przede wszystkim medium społecznościowe i właśnie tak powinien być traktowany. Postaraj się jak najdokładniej poznać swoją grupę odbiorców, stworzyć z nimi więź, wchodzić z nimi w interakcję itp.

Warto w tym celu stworzyć grupę marki, ponieważ posty w grupach mają zazwyczaj wyższy priorytet w rankingu, niż pozostałe. Co więcej, dodawaj treści w godzinach aktywności użytkowników oraz odpowiadaj na ich komentarze itp.

Przeczytaj również  Zwiększenie ruchu na sklepie internetowym

Wykorzystuj jak najwięcej kanałów komunikacji

Facebook umożliwia komunikację wielokanałową z odbiorcami. Można zatem stwierdzić, że im więcej narzędzi wykorzystujesz systematycznie, tym większy priorytet dla użytkowników mogą mieć Twoje posty itp.

Warto zatem zainteresować się transmisjami na żywo, Facebook Stories itp. Aplikacja może wysyłać osobne powiadomienia użytkownikom o pojawieniu się takiego zdarzenia, a to pozytywnie wpłynie na liczbę oglądających, obserwujących itp. W tym przypadku także są ważne facebookowe grupy, które w połączeniu z pozostałymi kanałami komunikacyjnymi pozwolą na szybki rozwój marki.

Ogólne zasady wartościowych treści i reakcje

W tworzeniu treści na Facebooku powinno się kierować zasadami tworzenia wartościowego contentu, które dotyczą także innych miejsc w internecie. Muszą być to zatem treści o odpowiedniej jakości, angażujące i nie powinny posiadać znamion spamu. Tytuły w postaci clickbait także nie powinny mieć miejsca.

Co więcej, odkąd pojawiły się reakcję (obok polubień) na posty, zauważono że są one lepiej odbierane, niż klasyczne polubienia. To powoduje, że warto zachęcać użytkowników do korzystania z nich, co może poprawić ocenę algorytmu Facebooka względem Twoich treści.

Podsumowanie

Na temat algorytmu Facebooka opinia publiczna posiada szczątkowe informacje, podobnie sprawa wygląda z różnego rodzaju innymi algorytmami, które funkcjonują w przestrzeni internetowej. Jest to naturalny stan rzeczy i nie jest zaskakujący. Jednak na podstawie drobnych informacji, które co jakiś czas pojawiają się m.in. w wypowiedziach przedstawicieli Facebooka, można przyjąć ogólny zarys działania jego algorytmu.

Przede wszystkim warto pamiętać, że Facebook to w założeniu medium społecznościowe. To powoduje, że należy z niego korzystać na potrzeby nawiązywania i podtrzymywania więzi z użytkownikami, czyli odbiorcami (grupą docelową). Natomiast względem samych treści, powinno się przede wszystkim stosować ogólnie przyjęte normy wartościowego contentu, które funkcjonują w innych miejscach w internecie.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Algorytm Facebooka - jak działa i co warto o nim wiedzieć?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.