Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Wyszukiwanie Głosowe – Voice Search SEO


Wyszukiwanie Głosowe – Voice Search SEO



13 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

“Ok Google”, “Hi Siri” itd. obecnie wyszukiwanie głosowe wrosło się już w funkcjonalności m.in. wyszukiwarki Google i raczej nikogo już dzisiaj nie dziwi. Coraz więcej osób po prostu korzysta z tej funkcji, która w pewien sposób z perspektywy użytkownika jest wygodniejsza, niż manualne stosowanie zapytań. Natomiast jeśli weźmiemy pod uwagę pozycjonowanie stron, może się okazać, że mamy twardy orzech do zgryzienia.

Voice search to po prostu wyszukiwanie głosowe, które jest możliwe przez zastosowanie technologii przetwarzania językowego, czyli Natural Language Processing oraz programowej syntezy Text-to-Speech. To właśnie dzięki nim asystenci głosowi, a w tym Asystent Google, wiedzą o co nam chodzi, kiedy zadajemy zapytanie. Voice search będzie także wykorzystywał naszą historię wyszukiwań w celu uniknięcia błędów i niepowodzeń w wyszukiwaniu głosowym.

Aby w pełni zrozumieć voice search SEO, musimy skupić się na tym, co wyróżnia wyszukiwanie głosowe na tle jego klasycznego odpowiednika. Można przywołać w tym celu dwie podstawowe jego cechy:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Rozbudowanie zapytania – na potrzeby voice search użytkownicy zdecydowanie częściej będą posługiwać się pełnymi formami zdań. O ile na potrzeby wpisywania fraz w wyszukiwarkę, często będziemy stosować równoważniki zdań lub po prostu dodane do siebie słowa kluczowe, tak w przypadku voice search, zapytania będą bardziej naturalne językowo. Nie zapytamy raczej “Voice search SEO”, a całość będzie wyglądała raczej w ten sposób – “Ok Google, czym jest voice search SEO?”.
  • Forma zapytania – w tym kontekście wysuwa się jeszcze zagadnienie formy. W voice search zdecydowanie częściej spotkamy się z prawdziwym pytaniem. Interakcja z wyszukiwarką przybiera formę pewnej rozmowy z asystentem głosowym, dlatego użytkownicy stosują pełne zdania trybu pytającego.
Przeczytaj również  Topical Authority - co to jest i jak wpływa na SEO?

Voice search SEO – optymalizacja strony

Co to wszystko oznacza w przypadku SEO strony internetowej? Na wstępie warto zaznaczyć, że voice search nie stosuje innego algorytmu. Oznacza to, że w większości przypadków wyniki wyszukiwania będą identyczne dla voice search oraz dla tradycyjnego zapytania. A to prowadzi nas do tego, że nasza strategia SEO, raczej nie musi specjalnie uwzględniać wyszukiwań głosowych.

Mimo wszystko ze względu na charakterystykę voice search uważa się, że najbardziej precyzyjną strategią pozycjonowania, będzie tzw. pozycjonowanie długiego ogona. Skoro użytkownicy na potrzeby wyszukiwania głosowego stosują zapytania w formie pełnych zdań w trybie pytającym, to jeśli nasza strona internetowa jest pozycjonowana na dłuższe frazy, to teoretycznie nasze szanse są większe. Jednak należy pamiętać, że kluczowe będzie przede wszystkim to, na jakie frazy typu long tail się zdecydowaliśmy.

Voice search SEO – direct answer

Jeśli użytkownicy decydują się na wyszukiwanie głosowe, to w dość znaczącej części wszystkich wyników, będą oni otrzymywać tzw. direct answer, czyli inaczej mówiąc pozycję 0 w Google (rozszerzone wyniki wyszukiwania). Chodzi o to, że dane treści, wprost odpowiadają na zapytanie użytkownika. Asystenci głosowi chcąc być jak najbardziej dokładni, będą często wykorzystywać tę formę wyświetlania wyników wyszukiwania.

Pomimo, że klasyczna strategia pozycjonowania, będzie w pewnym stopniu także skuteczna w przypadku wyszukiwania głosowego, to możemy oczywiście zdecydować się na pozycjonowanie długiego ogona, dla zwiększenia efektywności na tym polu. Jednak to nie wszystko.

Jeśli chcemy, aby nasza strona internetowa była zoptymalizowana konkretnie pod wyszukiwanie głosowe, powinniśmy przy naszych działaniach SEO, mieć na uwadze właśnie m.in. direct answer, a także inne cechy charakterystyczne dla voice search. Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

  • Pytania
Przeczytaj również  Co powinien zawierać raport SEO?

Jest to najważniejsze. Jeśli pozycjonujemy naszą stronę dla ważnych dla nas poszczególnych słów kluczowych, to w przypadku voice search, skuteczniejsze będą właśnie dłuższe wyrażenia z zakresu strategii długiego ogona. Użytkownik zamiast używać zapytania w formie “specjalista SEO Wrocław”, w przypadku voice search, zastosuje raczej pytanie w rodzaju “Jaki specjalista SEO jest najlepszy we Wrocławiu?”.

Jeśli nasze treści będą odpowiednio zoptymalizowane pod kątem direct answer, w przypadku dokładniejszego zapytania mamy większą szansę na pojawienie się na tzw. pozycji 0 w wynikach wyszukiwania.

Zasada mówiąca o tym, że urządzenia mobilne są ważniejsze niż te stacjonarne w kontekście SEO. Chociaż Google od jakiegoś czasu bierze pod uwagę przy indeksowaniu, mobilne wersje stron internetowych. To w przypadku voice search przede wszystkim powinniśmy pamiętać, że jest to raczej metoda wyszukiwania charakterystyczna dla urządzeń mobilnych.

Dlatego jeśli zależy nam na wynikach w voice search, powinniśmy maksymalnie dostosować naszą stronę pod urządzenia mobilne.

  • Wyszukiwanie lokalne

Okazuje się, że bardzo często użytkownicy stosują voice search, do wyszukiwania lokalnego. Dlatego oprócz stosowania metod z zakresu pozycjonowania długiego ogona, powinniśmy również wziąć pod uwagę pozycjonowanie lokalne. W tym celu można skupić się na najbardziej popularnych atrakcjach regionu, a także na najczęściej wpisywanych słowach przez użytkowników w Twojej lokalizacji.

Podsumowanie

Voice search to nic innego jak wyszukiwanie głosowe. Ten sposób eksplorowania zasobów internetowych jest obecnie coraz częściej i chętniej wykorzystywany przez użytkowników. Ma na to wpływ przede wszystkim wygoda voice search. Bez problemu możemy skorzystać z niego jadąc samochodem, podczas gotowania lub kąpieli.

W celu optymalizacji naszej strony internetowej pod voice search, powinniśmy przede wszystkim brać pod uwagę jego cechy charakterystyczne. Użytkownicy stosują na potrzeby wyszukiwania głosowego pełne formy zdań w trybie pytającym. Oznacza to, że dla voice search SEO najskuteczniejszą strategią będzie pozycjonowanie długiego ogona.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Wyszukiwanie Głosowe - Voice Search SEO"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.