Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Stosowanie tag canonical w SEO


Stosowanie tag canonical w SEO



5 maja 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Co to jest canonical?

Tag canonical (link kanoniczny, rel=”canonical”, adres kanoniczny), to adres URL, który jest oryginalny. Jeśli na podstronach pojawiają się identyczne lub podobne treści tzw. duplicate content, to gdy dopiszemy tag canonical do nagłówka HTML witryny, poinformujemy algorytmy Google, że dana podstrona jest główna, zawiera najważniejszy content i to ją trzeba zaindeksować, a reszta podstron jest mało istotna, bo to kopia treści.

Zastosowanie tagu canonical

Zastosowanie tagu canonical nie zobowiązuje wyszukiwarki do pokazywania otagowanej strony, jest to wyłącznie nasza podpowiedź, która strona jest najważniejsza i zawiera wartościowe treści. Warto podkreślić, że zastosowanie adresu kanonicznego zadziała tylko wtedy, gdy dana podstrona jest już zaindeksowana w wyszukiwarce Google.

Rel canonical umożliwia uporządkowanie przekierowań, a także tzw. kanibalizm fraz. Linki kanoniczne niejako wytaczają robotom Google ścieżkę, po jakiej powinny podążyć, żeby trafić na właściwe treści. To pozytywnie wpływa na poprawę pozycji naszej witryny internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania.

Przeczytaj również  Jak stworzyć strategię pozycjonowania strony internetowej?

Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jak zastosować linki kanoniczne?

Wdrożenie adresów kanonicznych nie powinno przysporzyć większych problemów. W googlowskim poradniku dla Webmasterów możemy znaleźć wszystkie niezbędne informacje na ten temat. Na wstępnie trzeba sprawdzić, czy tag canonical umieszczamy we właściwym miejscu, tzn. czy odnosi się do sekcji witryny, której zadaniem będzie przekierowanie do innej, posiadającej najistotniejsze informacje. Jeżeli błędnie zbudujemy link kanoniczny, to wpłynie to bardzo negatywnie na naszą stronę internetową. Zawsze dobrze jest po wprowadzeniu zmian zweryfikować naniesione poprawki programami do skanowania np. Screaming Frog (to program zwany także pająkiem lub botem wykorzystywany do analizowania struktury, kodu i zawartości witryny czyli elementów on-site). Dzięki temu dowiemy się, czy umieszczony tag funkcjonuje poprawnie. W sytuacji, gdy ktoś nie zna się w ogóle na temacie i nigdy nic nie zmieniał w kodzie strony, najlepiej skorzystać z usług doświadczonego programisty.

Przeczytaj również  Czym są testy usability?

Jak wykorzystać tagi kanoniczne?

Na to pytanie trudno odpowiedzieć, bo to wynika z tego, jak zbudowana jest nasza strona internetowa i co chcemy osiągnąć. Czasami lepiej zastosować przekierowanie 301 aniżeli linki kanoniczne. Jednakże czasami tag canonical może okazać się skuteczniejszy. Przykładowo tag kanoniczny kieruje na siebie, czyli z naszej domeny na naszą domenę. Takie wykorzystanie tagu może np. pomóc usunąć błędy w przekierowaniach. Nie wpływa w żaden sposób na pozycjonowanie. Możemy wykorzystać tag canonical w sklepach internetowych, żeby uniknąć duplikatów treści tzw. double content, która wynika z posiadania w kategoriach takich samych artykułów. Jeżeli nie mamy dostępu do pliku .htaccess, a do strony prowadzi więcej niż jedna domena np. kilka wersji strony głównej, warto wykorzystać tag kanoniczny. W przeciwnym wypadku roboty Google uznają, że na kilku podstronach znajduje się identyczna treść.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Jak wykorzystać tag canonical w pozycjonowaniu?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *