Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Public Affairs – co to jest?


Public Affairs – co to jest?



30 października 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Samo w sobie zostało wypracowane z Public Relations, które można rozumieć jako ogólne zarządzanie komunikacją firmy. Zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej. Public Affairs natomiast, jest znaczeniowo dużo skromniejsze i odpowiada za komunikację zewnętrzną organizacji – w tym przypadku szeroko rozumianych podmiotów politycznych.

Kategorie public affairs

Możemy wyróżnić trzy typy działań w tym zakresie ze względu na przedstawicieli odbiorców naszych komunikatów:

  • parliament relations 

Ten dział odpowiada za komunikację z poszczególnymi członkami izb parlamentarnych (sejm i senat w polskim modelu). Tutaj też jest miejsce na komunikację z biurami oraz kancelariami zajmującymi się obsługą parlamentu. 


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • governmental relations

Chodzi oczywiście o wszelkiego rodzaju kontakty z przedstawicielami rządu – czyli kancelaria premiera, członkowie koalicji, politycy szczebla ministerialnego itp. Ogólnie rzecz ujmując, wszelkiego rodzaju organy administracji rządowej.

  • local (self-governmental) relations

W tym przypadku chodzi o komunikację z podmiotami politycznymi niższych szczebli administracyjnych takich jak województwa, czy powiaty. Nie wyszczególnia się w tym przypadku opcji rządzącej. Komunikacja może dotyczyć zarówno wojewodów, jak i burmistrzów, radnych gmin itp. Bardzo istotny dział dla firm, które działają głównie w określonym regionie.

Przeczytaj również  Co to jest psychologia reklamy?

Po co to wszystko?

Public affairs pozwala być przede wszystkim na bieżąco ze sprawami legislacyjnymi, inwestycyjnymi itp. Jeśli prowadzi się odpowiednio komunikację z podmiotami politycznymi, organizacja jest w stanie odpowiednio szybko przygotować się do zmiany realiów wszelkiego rodzaju. Wysuwa się tutaj zagadnienie świadomości przedsiębiorców – jeśli jest wysoka, należy analizować czynności legislacyjne parlamentu, ale także działania lokalnych polityków.

Zalety prowadzenia public affairs w firmie

W Polsce wielu przedsiębiorców nie decyduje się na prowadzenia działalności w tym zakresie. Dlatego warto przywołać poszczególne zalety, które wynikają z wprowadzenia tych działań do własnej firmy:

  • Poprawa procesów zarządzania – jeśli będziemy na bieżąco monitorować i analizować zmiany zachodzące w środowisku politycznym, będziemy mogli z wyprzedzeniem reagować na istotne dla nas kwestie. 
  • Szybka reakcja – często bywa tak (szczególnie w ostatnim czasie), że z dnia na dzień zmieniane są obowiązujące normy, bez wcześniejszych zapowiedzi władz. Jeśli będziemy utrzymywać kontakty w tych kręgach, pozwoli to nam na szybką reakcję i dostosowanie się do zachodzących zmian, a może nawet antycypację poszczególnych działań rządu.
  • Biznes – public affairs można potraktować również, jako pewien model współpracy biznesowej. Utrzymywanie przyjaznych relacji z organami władz, pozwoli nam na większe korzyści wynikające z przychylności względem naszej firmy.
  • Prędkość komunikacji – żyjemy w czasach natychmiastowości, gdzie liczy się każda minuta. Możemy otrzymywać informację wcześniej niż konkurencja, która dowie się o zaistniałych zmianach np. dopiero z oficjalnego komunikatu. Zyskujemy po prostu więcej czasu, a jak wiadomo – czas to pieniądz.
Przeczytaj również  Pozycjonowanie sklepów internetowych z tym samym asortymentem

Wszystkie te aspekty sprawiają, że naprawdę warto zainteresować się wprowadzeniem oficjalnej komunikacji z władzami w firmie – bez względu na zakres działania państwowy, czy lokalny.

Lobbing

Istnieją tacy, którzy zaliczają lobbing do działań z zakresu public affairs. Jednak lobbing nie polega na utrzymywaniu relacji poprzez komunikację, a na wywieraniu wpływu na władze w celu uzyskania korzyści np. wprowadzaniu korzystnych dla nas ustaw. Dlatego jeśli wziąć pod uwagę szeroki zakres znaczeniowy public affairs, nie można uznawać lobbingu, za jedną z kategorii PA.

Podsumowanie

Warto pamiętać, że public affairs nie dotyczy tylko komunikacji z najwyższymi przedstawicielami władz. W ujęciu lokalnym, działania z tego zakresu, mogą być prostsze w realizacji. Nie musisz zatrudniać w tym celu specjalistów, wystarczy odpowiednio zainteresować się, a także udzielać w sferze lokalnej. Jednak jeśli interesowałoby Cię utrzymywanie relacji z politykami szczebla ministerialnego, wtedy działania te muszą się odznaczać dużo większymi umiejętnościami i warto rozważyć każdy scenariusz. 


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Public Affairs - co to jest?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *