Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Platforma ODR – czyli Internetowe rozstrzyganie sporów


Platforma ODR – czyli Internetowe rozstrzyganie sporów



4 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 1 września 2022) 6-8 min. czytania

Dzisiejsze rozwiązania technologiczne mają to do siebie, że są obecne praktycznie w każdej dziedzinie życia. Internet odgrywa w naszym życiu coraz większą rolę, a coraz nowsze zastosowania pokazują, że jego potencjał nie został jeszcze w pełni wykorzystany. Od jakiegoś czasu w sferze biznesowej jest obecna platforma ODR, której wdrożenie miało na celu m.in. rozwiązywanie powstałych sporów pomiędzy stronami na rynku e-commerce.

Czym jest platforma ODR?

ODR to skrót od angielskich słów Online Dispute Resolution, które można tłumaczyć jako “rozstrzyganie sporów online”. Platforma ODR została powołana przez Unię Europejską w celu polubownego rozwiązywania powstałych konfliktów na rynku B2C, czyli na linii przedsiębiorca-konsument. Na platformie ODR znajdują się także przydatne informacje, które dotyczą pozasądowego rozwiązywania sporów.

Dlaczego powstała i jak działa platforma ODR?

Platforma ODR powstała w związku ze szczególną ochroną konsumentów na rynku, którą są oni objęci. Umożliwia ona składanie wniosków o rozstrzygnięcie sporu z przedsiębiorcami. Złożony wniosek jest przesyłany do podmiotów, które oferują niezależne, przejrzyste oraz bezstronne metody rozwiązywania konfliktów. Dzięki temu konsumenci mogą w prosty sposób dochodzić poszanowania ich praw na rynku, które dotyczą m.in. uwzględniania reklamacji itp.

Przeczytaj również  Reklama i marketing gabinetu dentystycznego / stomatologa [Pomysły]

Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Platforma ODR jest odpowiedzią na pojawiające się problemy wynikające z niewywiązywania się z umów części przedsiębiorców w krajach Unii Europejskiej. Dotyczy to umów sprzedaży oraz świadczenia usług, które zawierane są elektronicznie z wykorzystaniem Internetu. Aby skorzystać z platformy ODR, konsument musi wypełnić krótki formularz (dane firmy sprzedającej, własne dane osobowe, opis skargi), a przedsiębiorca musi w pierwszej kolejność się zarejestrować na platformie ODR.

Platforma działa już w większości krajów Unii Europejskiej. Swoje zastosowanie ma do umów, które zawierane są pomiędzy mieszkańcami UE i firmami, które swoje siedziby mają na terenie Unii Europejskiej. Jest to kluczowe, ponieważ kupując np. towar z Chin, nie możemy skorzystać z usług platformy ODR.

Platforma ODR jako obowiązek przedsiębiorców

Obecnie przedsiębiorcy, w myśl rozporządzenia UE nr 524/2013, mają obowiązek informować konsumentów o istnieniu platformy ODR i możliwości rozstrzygnięcia ewentualnych sporów na drodze pozasądowej z wykorzystaniem tej platformy. Przedsiębiorcy muszą spełniać ten obowiązek za sprawą umieszczenia linku, a także podawania swojego adresu e-mail.

Link do platformy ODR musi być umieszczony w widocznym miejscu na stronie, a także w przypadku złożenia oferty w wiadomości elektronicznej, to tam także musi zostać umieszczony. Ponadto jeśli prowadzimy e-sklep, to informacja o platformie ODR również powinna być zamieszczona w regulaminie sklepu internetowego.

Przeczytaj również  Video marketing - co to jest i jak wykorzystać możliwości video marketingu?

Warto zaznaczyć, że polski parlament wydał rozporządzenie w sprawie ODR, a także przyjął ustawę o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich z dnia 23 września 2016 r.

Niedopełnienie obowiązku informowania o platformie ODR

W związku z obowiązującym prawem polskim oraz unijnym, przedsiębiorcy posiadają obowiązek informowania konsumentów o pozasądowym rozstrzyganiu sporów za pomocą platformy ODR. Jeśli jednak nie zostanie to spełnione, a na stronie internetowej nie znajdziemy informacji dotyczącej platformy ODR, takie firmy mogą zostać ukarane.  

Może być to forma kary przychodowej, która jest nakładana przez UOKiK, który może uznać uchybienie za naruszenie zbiorowego interesu konsumentów. Wtedy kara finansowa może sięgać nawet do 10% przychodu za poprzedni rok rozliczeniowy.

Poza tym dostępne są również inne, mniej drastyczne kary finansowe. Jednak najważniejsza wydaje się być strata wizerunkowa. Konsumenci mogą po prostu stracić zaufanie do danego przedsiębiorcy, co zawsze jest ciężko odbudować.

Podsumowanie

Platforma ODR to narzędzie, które służy do pozasądowego rozstrzygania sporów na linii przedsiębiorca-konsument. Powstała z myślą o poszanowaniu praw konsumenckich i możliwe szybkim rozstrzygnięciu ewentualnych konfliktów. Swoje zastosowanie ma do umów zawieranych drogą elektroniczną poprzez Internet, pomiędzy mieszkańcami Unii Europejskiej i firmami, mającymi siedzibę na jej terenie. 

Warto pamiętać, że obecnie obowiązkiem przedsiębiorców w handlu elektronicznym, jest informowanie o istnieniu platformy ODR, a także zamieszczanie do niej linku na stronie i w wiadomościach ofertowych.

Źródło: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160001823/T/D20161823L.pdf


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Platforma ODR - czyli Internetowe rozstrzyganie sporów"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.