Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Narzędzia dla firm / Open Graph – czym są znaczniki meta i jak z nich korzystać?


Open Graph – czym są znaczniki meta i jak z nich korzystać?



6 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Media społecznościowe z roku na roku starają się mieć większy wpływ na to jak wygląda ogólny internetowy świat. Z tego względu zespoły poszczególnych social mediów, starają się wymyślać rozwiązania, które mają za zadanie przyciągać użytkowników, uatrakcyjnić formy przekazu, wspierać strategie marketingowe itp. Z tego też względu w 2010 roku, hegemon na rynku mediów społecznościowych – Facebook, stworzył tzw. Open Graph. Co to takiego?

Czym jest Open Graph?

Open Graph to szczególny rodzaj meta tagów, który został stworzony na potrzeby jednego z najpopularniejszych mediów społecznościowych – Facebooka. Należy jednak zauważyć, że generalnie meta tagi (tytuły i opisy meta) stosuje się m.in. dla robotów wyszukiwarek, które mogą w ten sposób rozpoznawać poszczególne zasoby w Internecie. 

Natomiast Open Graph ma za zadanie informować dane medium społecznościowe o tym, co zostanie wyświetlone, przy dodawaniu adresu URL np. w poście. Dzięki temu mamy wgląd w to, jakie zdjęcie będzie widoczne,możemy zmienić tytuł i opis poszczególnych stron itp.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Meta tagi w social mediach

Warto zaznaczyć, że o ile Open Graph jest protokołem wykorzystywanym na Facebooku, to niedługo po nim swoje odpowiedniki meta tagów, zdecydowały się zastosować inne popularne media społecznościowe takie jak Twitter, a także Pinterest oraz LinkedIn. Działają one w bliźniaczy sposób co Open Graph Facebooka, dlatego skupmy się na przedstawieniu ich pierwowzoru.

Przeczytaj również  W jaki sposób reagować na fałszywe opinie Google?

Open Graph w praktyce – jak korzystać z Open Graph

Aby protokół Open Graph funkcjonował poprawnie, musi on zostać umieszczony za pomocą jego znaczników w kodzie strony w sekcji <head>. Co ciekawe, jeśli korzystasz z CMSów, możesz do tego wykorzystać wtyczki. W WordPressie możemy wykorzystać Open Graph m.in. za pomocą Yoast SEO. Jakie znaczniki można zastosować na stronach, które chcemy udostępniać w mediach społecznościowych?

  • og:title – jest to znacznik, który wpływa na wyświetlany tytuł w danym medium społecznościowym. Jeśli nie zdecydujesz się na jego uzupełnienie. Facebook będzie wykorzystywał meta title danej strony. Należy pamiętać, żeby kierować się zasadami tworzenia metadanych, czyli np. zastosować maksymalnie 40/60 znaków itp.
  • og:url – ten znacznik odpowiada za wyświetlany adres URL. Pamiętaj, że określając jedną stronę, gdzie będą wszyscy trafiać, Facebook nie będzie wyświetlał całości adresu URL. W postach jest widoczna tylko Twoja domena. Należy wziąć to pod uwagę, jeśli nie chcemy być źle odebrani przez użytkowników.
  • og:description – analogiczna sytuacja jak w przypadku znacznika og:title, tylko tutaj dotyczy on opisu naszego adresu URL.
  • og:type – najprościej mówiąc, ten znacznik określa typ zasobu, z którego korzystamy, może to być np. “article”, ale także “video.movie” itp.
  • og:image – ten znacznik odpowiada za grafikę, która będzie wyświetlana w poście. Z uwagi na charakter mediów społecznościowych, część osób uważa ten meta tag za najbardziej istotny.
  • og:locale – odpowiada za informacja, w jakim języku jest strona internetowa.

Wykorzystywanie Open Graph jest ważne m.in. z punktu widzenia użytkowników. Jeśli nie zastosujemy meta tagów na Facebooku, portal będzie wykorzystywał domyślne tagi dla wyszukiwarki lub w przypadku zdjęć, dowolną grafikę ze wskazanej strony. Jak wiemy, środowisko mediów społecznościowych w pewnym sensie różni się od tego, które znamy z Google, dlatego warto jest spersonalizować nasze posty, aby zwiększyć ich skuteczność.

Przeczytaj również  Jak zrobić firmowe portfolio?

Korzyści wykorzystywania Open Graph?

Przedstawmy to, co otrzymamy dzięki wykorzystaniu Open Graph na Facebooku:

  • Spersonalizowany przekaz – przede wszystkim możemy skupić się na użytkownikach. W opisie oraz tytule możemy zastosować CTA, chwytliwe oraz adekwatne sformułowania, które zachęcą do wejścia na stronę. W celu jeszcze większego wyróżnienia, możemy wybrać grafikę, która najbardziej będzie współgrała z charakterem medium społecznościowego, a to przełoży się na inne korzyści.
  • Zwiększenie ruchu na stronie – spersonalizowany przekaz lepiej trafia do odbiorców. Co do tego nie ma wątpliwości. Dlatego jeśli starannie dobierzesz meta tagi, możesz realnie wpłynąć na zwiększenie ruchu na Twojej stronie.
  • Atrakcyjny content – personalizacja przekazu wpływa także na jego poziom atrakcyjności. Meta tagi z wyszukiwarki, są tworzone również z myślą o robotach wyszukiwarek. W przypadku Open Graph, możemy skupić się tylko na użytkownikach, przez co content na naszym profilu będzie bardziej wyrazisty.

Podsumowanie

Open Graph to najprościej mówiąc meta tagi stworzone na potrzeby Facebooka. Inne media społecznościowe, również mają swoje odpowiedniki np. Twitter (Twitter Cards) itp. Warto wiedzieć, że Open Graph można zastosować m.in. z poziomu popularnych wtyczek do WordPressa np. Yoast SEO, z której prawdopodobnie większość z Was już korzysta. Jeśli prowadzicie swoje działania w mediach społecznościowych, warto zastosować Open Graph, aby zwiększyć skuteczność swoich działań na tym polu.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Open Graph - czym są znaczniki meta i jak z nich korzystać?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *