Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Negative keywords – co to jest?


Negative keywords – co to jest?



14 marca 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Słowa w Internecie odgrywają kluczową rolę. Jeśli zainteresowałeś się tematem SEO, prawdopodobnie w krótkim czasie zostałeś zbombardowany dużą ilością różnych, niekoniecznie prostych sformułowań. Jednym z nich mogły być właśnie negative keywords. Pomimo teoretycznie złych skojarzeń z ich nazwą, będą one tak samo istotne w strategii pozycjonowania Twojej strony internetowej lub kampanii reklamowej, co brandowe słowa kluczowe lub inne ich typy. Przyjrzyjmy się zatem z bliska negatywnym słowom kluczowym.

Czym są negative keywords?

Negative keywords to tłumacząc dosłownie – negatywne słowa kluczowe. Jednak często możemy się spotkać ze sformułowaniem “wykluczające słowa kluczowe”. Ten drugi termin będzie jak najbardziej prawidłowy, a nawet może nam bardziej rozjaśnić całe zagadnienie.

Najprościej mówiąc, negative keywords to słowa kluczowe, dla których nie chcemy, aby nasza strona internetowa lub kampania reklamowa się wyświetlała. Ustawiając konkretne wykluczające słowa kluczowe, dajemy sygnał, że te frazy nas nie interesują i nie chcemy, aby pojawiać się np. w wynikach wyszukiwania z nimi związanymi. Dlaczego w ogóle może być to przydatne?


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Dlaczego warto korzystać z negatywnych słów kluczowych?

Najprostszą odpowiedzią na to pytanie, może być – dla użytkowników. Zależy nam na tym, aby odbiorcy wchodząc na naszą stronę, znaleźli to czego szukają. To zapewni połowiczny sukces. Jeśli użytkownik nie znajdzie tego, czego oczekiwał przed wejściem na stronę, to prawdopodobnie nasza marka będzie mu się źle kojarzyła. 

Przeczytaj również  Meta description - jak stworzyć skuteczny opis strony?

Przykładowo, posiadasz internetowy sklep ze sprzętem narciarskim, ale w ofercie nie masz desek snowboardowych. Warto zatem ustawić “snowboard” jako wykluczające słowo kluczowe, aby nie zawieść potencjalnych klientów. To oczywiście tylko dość prosty przykład. Dlaczego jeszcze warto zainteresować się negative keywords?

  • kampanie Google Ads – w zależności od naszych celów, które chcemy zrealizować, powinniśmy dopracować również negative keywords. Jeden z podstawowych celów kampanii reklamowych to wzrost konwersji. Na jej potrzeby możemy w takim razie zrezygnować z ofert pracy naszej firmy, które raczej nie przełożą się na zwiększoną ilość transakcji w naszym e-sklepie (chociaż wszystko zależy od sytuacji).
  • Wizerunek – można się pokusić o stwierdzenie, że dbamy o “dobry pijar”. Jeśli są jakieś frazy, które negatywnie mogą kojarzyć się np. z naszą branżą, możemy wykorzystać negative keywords, aby Twoja strona się nie wyświetlała w wynikach wyszukiwania. Powinniśmy dokładnie przeanalizować naszą sytuację bo fraz, które negatywnie mogą wpływać na wizerunek firmy, może być naprawdę sporo.

W tym miejscu warto jeszcze powiedzieć, że Google wprost mówi, że negative keywords nie mają takich samych mechanizmów, co standardowe słowa kluczowe. Oznacza to, że jeśli w negative keywords zastosujemy wspomniany wcześniej “snowboard” – to Google nie będzie go odmieniał. 

Oznacza to, że w przypadku zapytania o “deski snowboardowe” nasz sklep narciarski może już się wyświetlić. Tak samo będzie to działało w przypadku błędu w pisowni w zapytaniu itp. Warto o tym pamiętać, przy ustalaniu negative keywords.

Przeczytaj również  Jak poprawić PageSpeed insights strony WordPress?

Jakie są rodzaje negative keywords?

Możemy wyróżnić 3 główne rodzaje słów kluczowych i tak samo będzie to wyglądało dla negative keywords. Będą to przede wszystkim:

  • dopasowanie przybliżone – oznacza to, że nasze treści nie będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania dla zapytań, które będą zawierały nasze negative keywords w dowolnej kolejności. Jeśli zostanie w zapytaniu zastosowane sformułowanie “niebieski snowboard” to Google to załapie i nie wskaże użytkownikowi naszej strony.
  • dopasowanie ścisłe – w tym przypadku negative keywords funkcjonuje, można powiedzieć, w formie dosłownej. Co to oznacza? Jest to wspomniana już zasada, że dla negative keywords Google nie uwzględnia odmian. Czyli tylko konkretnie “snowboard” w naszym przykładzie, będzie wykluczał nasze treści. Jeśli użytkownik doda do zapytania np. jakiś przymiotnik, wtedy będziemy mogli się mu wyświetlić.
  • dopasowanie do wyrażenia – w tym przypadku chodzi o dokładną kolejność naszych negatywnych słów kluczowych. Jak to wygląda? Jeśli nasze negative keywords będą bardziej rozbudowane np. “ochraniacze snowboard” to treści nie będą wyświetlane tylko w tej formie zapytania. Jeśli użytkownik wpisze “snowboard ochraniacze”, nasz e-sklep wyświetli się w  wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Negative keywords chociaż może nam się źle kojarzyć, to nie jest to jakieś niepożądane działanie SEO. Można powiedzieć, że w konkretnych przypadkach będzie to wręcz wymagane. Negative keywords to inaczej wykluczające słowa kluczowe. Oznacza to, że na wskazane przez nas frazy, nasze treści nie będą wyświetlać się użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Odpowiednio dobrane negatywne słowa kluczowe, mogą naprawdę przynieść nam wiele dobrego.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Negative keywords - co to jest?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *