VD » Blog » Marketing » Czym jest marketing lateralny?

Czym jest marketing lateralny?

27 października 2021 (aktualizacja: 27 października 2021) 6-8 min. czytania
Czym jest marketing lateralny
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Jeśli tradycyjne metody marketingowe, nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, można sięgnąć nieco głębiej, zarówno do marketingu jak i do własnej działalności. Otrzymamy wtedy tzw. marketing lateralny, który polega na swego rodzaju ubarwieniu Twoich produktów bądź usług. Co to oznacza?

Marketing lateralny – co daje?

Wykorzystując ten rodzaj marketingu, nie będziemy zmuszeni dokonać całkowitego przebranżowienia się. Dokonujemy zmiany z poziomu naszego produktu bądź usługi. W wyniku tych działań otrzymamy swój stary produkt, wzbogacony o wartość dodaną, która będzie zaspokajała potrzeby naszych odbiorców, a sam produkt stanie się po prostu unikalny.

Cykl życia produktu

Marketing lateralny głównie bazuje na cyklu życia produktu. Co to oznacza? Mówiąc najprościej jest to okres czasu, w którym produkt jest dostępny na rynku. Klasyczny model wygląda w ten sposób:

  • wprowadzenie na rynek
  • wzrost sprzedaży
  • dojrzałość rynkowa (inaczej nasycenie rynku – osiągnięcie pełnego rozwoju)
  • spadek, aż do wycofania produktu z rynku

Dzięki narzędziu jakim jest marketing lateralny – posiadamy możliwość zaburzenia tego cyklu w najmniej interesującej nas części, czyli spadku. Wprowadzenie nawet drobnych innowacji do naszego produktu, zwraca uwagę konsumentów i może wpływać na decyzję zakupowe. Obejmuje on zmiany na trzech poziomach:

  • nowa użyteczność
  • nowy produkt
  • nowe zastosowania

Przykłady zastosowania

Pewne rzeczy najlepiej widać na przykładach, w celu lepszego zobrazowania tematu. Zdecydujemy się wziąć na warsztat 4 podstawowe przykłady zastosowań marketingu lateralnego z poziomu zarówno produktu oraz usługi: 

  • kinder – każdy chyba zna czekoladowe jajko z zabawką w środku. Otóż twórcy zdawałoby się zwykłej słodkości, zastosowali marketing lateralny wzbogacając swój produkt o dodatkową wartość – zabawkę. Jak wiemy, okazało się, że był to świetny zabieg, który przełożył się na ugruntowanie pozycji na rynku na wiele lat. 
  • żetony do kolekcjonowania – kolejny przykład z dzieciństwa. Najczęściej można było się spotkać z tego typu działaniami u producentów chipsów, chrupek oraz rogali. Urozmaicenie klasycznego produktu spożywczego o materialny przedmiot wpływa na wzrost wartości tego pierwszego. Dodając jeszcze pierwiastek kolekcjonerski, otrzymujemy silne narzędzie wpływające na sprzedaż firmy.
  • dmuchane koła plażowe – do niedawna praktycznie każdy tego rodzaju produkt używało się zapewne tylko podczas wyjazdów nad wodę, aby popływać. Jednak producenci zdecydowali się na dodanie miejsca na napój. Tym prostym zabiegiem, zdecydowanie wzrosło zainteresowanie produktami, nie tylko w okolicy kąpielisk.
  • zmiany w zakresie świadczenia usług – mogą dotyczyć np. rozszerzenia godzin pracy firmy, który dotychczas był stały. Warto poinformować o tym naszych odbiorców. Co więcej, zmiany mogą dotyczyć również odroczeń płatności lub darmowych okresów próbnych.

Techniki marketingu lateralnego

Jeśli zastanawiamy się nad wdrożeniem marketingu lateralnego, musimy rozważyć wszystkie możliwości. Często stare, przetarte metody mogą w naszym przypadku nie zadziałać. Wyróżnia się takie techniki jak:

  • Substytucja – wymiana lub usunięcie wybranych elementów
  • Eliminacja – całkowite usunięcie elementów produktu
  • Kombinacja – dodanie nowych elementów bez eliminacji już istniejących cech danego produktu
  • Przesada – odróżnienie produktu od standardowych modeli (także konkurencji)- zmniejszenie lub zwiększenie wybranych elementów
  • Inwersja – odwrócenie niektórych cech produktu, np. eliminacja z niektórych gadżetów elektronicznych przewodów. Odbywa się to na zasadzie “przewodowy” – “bezprzewodowy”
  • Przestawienie – zmiana kolejności dotychczasowych schematów. Ostatnio popularnym zabiegiem tego typu jest zapłata pierwszej raty za towar, nawet pół roku po jego zakupie

Zalety marketingu lateralnego

Posiadając już wiedzę z zakresu marketingu lateralnego, można zastanowić się nad jego zaletami, które już po części wybrzmiały:

  • wzrost rozpoznawalności marki – mamy możliwość zrewolucjonizowania rynku, zawsze ktoś musi być pierwszy
  • wpływ na decyzje kupujących – wyróżniający się produkt może zachęcić niezdecydowanych klientów
  • szersze poznanie potrzeb klienta – aby prawidłowo przeprowadzić działania dotyczące marketingu lateralnego musimy zastanowić się czego jeszcze odbiorcy mogą oczekiwać od naszego produktu
  • rozwój firmy – niewątpliwie jest to związane z prawdopodobnych zwiększeniem przychodów firmy

Nie oznacza to, że marketing lateralny jest najlepszym możliwym rozwiązaniem. W każdym przypadku jest to zależne od naszej konkretnej sytuacji, a jeśli nie mamy odpowiednich możliwość, czasem lepiej nie decydować się na tego typu działania. Wskazanym jest jednak, aby wszystkie znane nam metody marketingowe, po prostu się uzupełniały. Może okazać się to niezwykle przydatne w prowadzeniu firmy.

Podsumowanie

Gdy realizowane przez nas działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, warto wtedy zastanowić się, nad potrzebami naszych klientów. Być może nasz produkt nie spełnia ich oczekiwań, albo może sprostać im w lepszy, pełniejszy sposób. Warto także przeanalizować udane zabiegi, których zastosowanie w historii okazało się strzałem w dziesiątkę. Mogą być one co najmniej intrygujące.

Możliwość komentowania została wyłączona.