Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Jak tworzyć spójną komunikację marketingową firmy?


Jak tworzyć spójną komunikację marketingową firmy?



5 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Marketing to w dużej mierze komunikacja. To w jaki sposób dana organizacja będzie ją prowadziła, będzie miało wpływ na to, czy dana kampania odniesie sukces, czy porażkę. Spójność, konsekwencja, organizacja to bardzo ważne aspekty w marketingu, które powtarzane są przy bardzo wielu okazjach m.in. w artykułach na naszym blogu. Nie dziwi więc fakt, że nie jest inaczej również w przypadku komunikacji marketingowej.

Czym jest komunikacja marketingowa?

W najprostszym ujęciu, komunikacja marketingowa to proces, który polega na przekazywaniu komunikatów od nadawcy (marketera) za pomocą różnego rodzaju źródeł (kanałów marketingowych) do odbiorców i na odwrót. Oznacza to, że w ramach komunikacji marketingowej, środowisko marketingowe nie tylko będzie wysyłało przekazy, ale także odbierało je od odbiorców. Będzie to wykorzystywane m.in. do tego, aby ich poznać, a następnie dostosować przekaz marketingowy (a także produkty lub usługi) na potrzeby konkretnych osób.

Na czym polega komunikacja marketingowa?

O tym, jak wielkie ma znaczenie informacja w dzisiejszym świecie, raczej nie trzeba już nikogo przekonywać. Kłopotliwa jest jej wycena, ponieważ bardzo często będzie to indywidualna sprawa poszczególnych osób. Jednak coraz częściej uważa się, że informacja sama w sobie, jest cenniejsza od dóbr materialnych. A to właśnie o nią chodzi w komunikacji marketingowej.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Komunikacja marketingowa polega m.in. na przekazywaniu informacji ze środowiska marketingowego, do środowiska zewnętrznego i na odwrót. Oznacza to, że marketerzy przekazują informację do odbiorców, aby np. przedstawić swoją ofertę, zwiększyć jej rozpoznawalność, a także jej zainteresowanie. Natomiast będą także zbierać informacje od odbiorców m.in. w postaci ich reakcji na określone bodźce marketingowe (np. na promocje cenowe lub określone komunikaty).

Przeczytaj również  Narzędzia do analizy konkurencji w internecie

Dlatego tak ważne jest, aby komunikacja marketingowa każdej firmy była spójna. Przekazywane informacje mają wpływ na odbiorców i ich zachowania. Jeśli będą one odpowiednio ze sobą korespondować, adresaci komunikatów marketingowych łatwiej będą mogli rozpoznać np. daną markę, produkt lub usługę, a następnie marketerzy będą mogli wpływać na określone zachowania odbiorców. Wiedząc, że określony produkt kojarzy się dobrze, może zostać wykorzystywany np. do działań z zakresu PR. Bez komunikacji marketingowej, nie byłoby to po prostu możliwe.

Elementy procesu komunikacji marketingowej

Aby komunikacja marketingowa w naszej firmie była spójna, musimy dokładnie przyjrzeć się jej elementom i zdawać sobie sprawę z ich istnienia oraz tego jak bardzo są istotne:

  • Nadawca i odbiorca – tak jak w każdym rodzaju komunikacji. W przypadku komunikacji marketingowej, możemy powiedzieć, że będą to zazwyczaj: firma-konsument oraz konsument-firma.
  • Przekaz – inaczej można powiedzieć informacje, komunikat itp. Innymi słowy, przekaz jest tym, co jest przekazywane pomiędzy nadawcą i odbiorcą.
  • Kanały marketingowe – można także użyć nazwy kanały przekazu. Chodzi tutaj o to, co jest wykorzystywane, aby przekazać komunikat od nadawcy do odbiorcy w komunikacji marketingowej. Może to być bezpośrednia rozmowa (np. telefoniczna) lub wykorzystanie strony internetowej, social mediów, radio, telewizja, prasa itp.
  • Zakłócenia komunikacyjne – wszelkiego rodzaju rzeczy, zjawiska, które negatywnie wpływają na przekazywanie informacji. Może to być niezależne lub zależne od nadawców i odbiorców, np. język wypowiedzi, hałas lub indywidualne cechy osób uczestniczących w przekazie.
  • Sprzężenie zwrotne – inaczej informacja zwrotna. Komunikacja marketingowa w dużej mierzę będzie na nim bazowała. Dla marketerów najistotniejsza informacja to taka, która pochodzi od odbiorców, ponieważ to na nich później chcą wpływać swoimi działaniami.
Przeczytaj również  Wspieranie konwersji w ecommerce

Przykłady spójnych komunikacji marketingowych

Aby lepiej zrozumieć jak ważna jest i co ma na celu spójna komunikacja marketingowa, warto przywołać znane przykłady ze świata, które miały swój udział w światowym sukcesie poszczególnych firm:

  • Milka – fioletu, a może bardziej fioletowej krówki, nie trzeba nikomu przedstawiać. Dzięki konsekwentnie realizowanej, spójnej komunikacji marketingowej, widząc np. fioletowe opakowanie na półkach w markecie, nawet z daleka możemy od razu powiedzieć, że to produkty Milki i m.in. o to w tym wszystkim chodzi.
  • McDonald’s – amerykański hegemon gastronomiczny po prostu “umie w marketing”. Czasem wystarczy powiedzieć lub zobaczyć “złote łuki”, a od razu będziemy chcieli odwiedzić restaurację. Odpowiednio sformułować zdanie o klaunie lub burgerze wprost będzie kojarzone z McDonald’s. To jedne z przykładowych efektów do czego może doprowadzić spójna komunikacja marketingowa.
  • IKEA – kolejna firma, o której komunikacji marketingowej można naprawdę wiele dobrego powiedzieć. Samo doprowadzenie do tzw. “efektu Ikei”, nie jest wcale przypadkiem. Spójność na poziomie misji, wizji, celów, ukształtowania sklepów stacjonarnych, rozmieszczenia poszczególnych obszarów w sklepie (np. restauracja, miejsce zabaw dla dzieci) to wszystko sprawia, że IKEA jest postrzegana jako jedna z najbardziej rozpoznawalnych firm meblowych, której poszczególne produkty, bez żadnego problemu rozpoznamy na wszelkiego rodzaju produkcjach filmowych itp.

Podsumowanie

Komunikacja marketingowa to w najprostszym ujęciu sposób w jaki przekazuje się informacje w marketingu. Warto zaznaczyć, że wbrew pozorom, nie jest to jednostronna komunikacja, a bardzo ważną, a nawet kluczową rolę odgrywają w niej odbiorcy przekazów. Prowadzenie spójnej komunikacji marketingowej jest bardzo ważne i może przynieść ogromne korzyści. Na świecie nie brakuje marek, które w dużej mierze właśnie dzięki spójnej komunikacji marketingowej osiągnęły sukces.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Jak tworzyć spójną komunikację marketingową firmy?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *