Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Jak robić notatki? – Metoda Cornella oraz mapa myśli


Jak robić notatki? – Metoda Cornella oraz mapa myśli



12 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Żyjemy w czasach społeczeństwa informacyjnego, którego jedną z cech jest kształcenie ustawiczne. To sprawia, że praktycznie każdy z nas powinien wiedzieć, w jaki sposób robić notatki w taki sposób, aby ułatwiały one nam naukę. Największy problem z notatkami jest taki, że zazwyczaj robimy to instynktownie, bez większego namysłu, ponieważ wydaje się, że nie ma nic prostszego. Jednak prawidłowa konstrukcja naszych notatek, może realnie wpłynąć na cały proces naszej nauki. Jedną z metod, które mają nam pomagać w tej czynności, jest metoda Cornella.

Czym jest metoda Cornella?

Metoda Cornella to swego rodzaju sposób efektywnego notowania, który został opracowany przez Waltera Pauka w ubiegłym stuleciu. Swoją nazwę zawdzięcza uczelni Cornell University (Uniwersytet Cornella), z którą był związany autor omawianego systemu notowania. Metoda Cornella swoje zastosowanie odnajduje w przypadku przyswajania obszernego materiału. Świetnie sprawdzi się jeśli chcemy tworzyć notatki z zajęć, wykładów, szkoleń itp.

Na czym polega metoda notowania Cornella?

Pierwszym krokiem, aby rozpocząć notowanie metodą Cornella, jest odpowiednie podzielenie dostępnej przestrzeni, np. kartki A4. Jest to bardzo ważny krok, który pozwoli nam nie zaburzać harmonii, a tym samym przyspieszy proces nauki. Jak to wygląda?


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

VD Jak robić notatki? - Metoda Cornella oraz mapa myśli
  • A – jest to miejsce na odpowiedni nagłówek naszych notatek, krótki opis dotyczący ich treści. Innymi słowy treść, która pozwoli szybko zweryfikować, jakie informacje znajdziemy na konkretnej stronie. Warto także umieścić tutaj datę np. szkolenia lub wykładu.
  • B – to najobszerniejsza część schematu, przeznaczona na treść notatek. Zapisujemy po prostu informacje, które uzyskaliśmy. Warto jednak odpowiednio zaplanować tę część i np. zapisywać wszystko w punktach, myślnikach itp. Ułatwi to w znaczny sposób naukę, a odpowiednia szczegółowość i zachowanie myśli przewodniej źródła informacji, będzie tutaj niemniej istotne. 
  • C – ta część kartki w metodzie Cornella jest przeznaczona na słowa kluczowe. Powinny odpowiadać one bardziej szczegółowym informacjom z części B. Są to swego rodzaju odpowiedniki nagłówków akapitów z ciągłego tekstu. W tej części notatek, warto formułować np. krótkie pytania, do których odpowiedzi znajdziemy w części B.
  • D – dopiero w tym miejscu, znajdzie się miejsce na kilka pełnych zdań. Będą miały one najczęściej charakter klasycznego podsumowania zawierającego wnioski. Na potrzeby stworzenia tej części notatek, warto jest się zastanowić, jak w kilku zdaniach przedstawiłbyś treść notatek innej osobie.
Przeczytaj również  Co to jest konwersja i wskaźnik konwersji na stronie?

Wykorzystując metodę Cornella w naszych notatkach, porządkujemy zdobywane informacje. Dzięki niej możemy w łatwy sposób przypomnieć sobie, o co chodziło np. w konkretnym szkoleniu, webinarze itp. Jeśli nie jesteś co do tego przekonany, najlepiej jest poddać metodę Cornella krótkiej weryfikacji podczas najbliższej okazji. Nic na tym nie stracisz.

Jakie korzyści wynikają z notowania metodą Cornella?

W celu dokładniejszego przekonania się o tym, dlaczego warto chociaż sprawdzić metodę Cornella, można przywołać kilka faktów o niej. Być może dziwne rozmieszczenie liter alfabetu na kartce A4 nie jest przekonujące. Na co w takim razie warto zwrócić uwagę?

  • Skupienie i nauka na bieżąco – jeśli będziesz notował metodą Cornella, zmuszasz się do ciągłego skupienia na zdobywanych informacjach. Aby wyłapywać z nich najważniejsze rzeczy, musisz je ciągle przetwarzać w odpowiedni sposób. To sprawi, że będziesz przyswajał wiedzę, już dzięki samemu notowaniu.
  • Dowolność formy – notowanie metodą Cornella jest w pewnym sensie elastyczne. Dzięki różnego rodzaju szablonom dostępnym w Internecie, możesz tę metodę wykorzystać również do tworzenia notatek na urządzeniach elektronicznych np. telefonie, laptopie itp. Dzięki temu możesz urozmaicić treść notatek różnego rodzaju odnośnikami.
  • Nauka syntezowania informacji – być może pisanie podsumowań lub wyłapywanie najważniejszych informacji, nie jest Twoją najlepszą stroną. Dzięki notowaniu metodą Cornella, otrzymujesz narzędzie, które może Cię tego nauczyć. Synteza informacji zachodzi w metodzie Cornella praktycznie w każdym jej elemencie. Dlatego może się okazać w tym celu, niezwykle skuteczna.
Przeczytaj również  Reklama sklepów z branży spożywczej

Jak robić notatki metodą Cornella? – kilka słów na koniec

Umiejętność odpowiedniego robienia notatek jest w dzisiejszych czasach bardzo ważna. Warto znać sposoby, które w znacznym stopniu ułatwią nam ich tworzenie, a także późniejszą naukę, bo przecież po to właśnie robimy notatki. Jednym ze sposobów, które w tym celu możemy wykorzystać jest notowanie metodą Cornella. 

Charakteryzuje się ona odpowiednim podziałem dostępnej przestrzeni (np. kartki A4) oraz syntezowaniem informacji. Dzięki temu uczymy się określonego materiału, już na poziomie twórczym, a sama metoda okaże się być niezwykle skuteczna w procesie nauczania.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Jak robić notatki? - metoda Cornella [Mapa Myśli]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.