Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Content Marketing / Misja firmy – czym jest i jak ją napisać?


Misja firmy – czym jest i jak ją napisać?



28 listopada 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Prowadząc własną działalność gospodarczą na pewno zetknąłeś się z pojęciem misji firmy. Światowe marki przedstawiają je w bardziej lub mniej wyrafinowany sposób, ale zazwyczaj to robią. W mniejszych przedsiębiorstwach również ma to miejsce. A co z Twoją firmą? Czy masz zdefiniowaną misję swojej firmy, a jeśli tak to czy o niej pamiętasz? Może nie do końca wiesz, czym tak właściwie ona jest? Nie ma żadnego problemu, zapraszamy do lektury.

Czym jest misja firmy?

Przede wszystkim należy powiedzieć, że misja firmy nie posiada jednogłośnie wskazanej definicji. Najogólniej można jednak powiedzieć, że jest to pewien zbiór wartości, które będą zawierały w sobie najważniejsze dla danej firmy czynniki, a także to jak organizacja działa na otoczenie. Misja firmy będzie także uzasadniała ideę powołania organizacji do życia.

Można powiedzieć, że misja firmy to miniaturowy manifest, który powinien być wygłoszony w dniu założenia przedsiębiorstwa i powtarzany przez cały okres trwania jego działalności. W pewien sposób będzie wskazywał na zapotrzebowanie takiego rodzaju podmiotu gospodarczego w społeczeństwie.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Misja, wizja, cele firmy – różnice

Tak przedstawione zagadnienie misji firmy, na pewno budzi w Was pewne wątpliwości i skojarzenia z jej wizją oraz celem. Warto więc na wstępie także zaznaczyć, co jest czym oraz zaakcentować pewne subtelne różnice.

  • Misja firmy będzie przede wszystkim skupiała się na powołaniu organizacji do życia i jego uzasadnieniu. O ile może traktować o przyszłości organizacji, o tyle będzie to bardzo ogólnikowo stwierdzone. Wystarczy powiedzieć, że misja firmy to często jedno zdanie.
  • Wizja firmy skupia się nie na tym co było lub jest, ale na tym co będzie. Przede wszystkim przedstawia to, w jakim kierunku chcemy się rozwijać z uwzględnieniem ram czasowych poszczególnych etapów i otoczenia naszej firmy (branża, sektor, rynek).
  • Cele firmy również będą mówiły nam o naszej przyszłości, jednak w dużo bardziej konkretny sposób, niż wizja firmy. Przede wszystkim uwzględnia się tutaj konkretne działania, a także narzędzia i sposoby pomiaru.
Przeczytaj również  Mobile copywriting - czym jest i jak go odróżnić od zwykłego copywritingu?

Misja, wizja, cele – można przedstawić i podsumować je stwierdzeniem “od ogółu do szczegółu” i w bardzo podstawowej i ogólnej formie, będzie to prawdą.

Misja firmy – przykłady

Warto jest przyjrzeć się misjom jednych z największych firm na świecie, pozwoli to jeszcze lepiej uzmysłowić sobie to, czym misja firmy tak naprawdę jest. Przykład będzie tym lepszy, jeśli znasz np. produkty lub usługi konkretnej firmy. Spójrzmy na:

Coca-Cola

Jest to dobry przykład, ponieważ pokazuje, że misja firmy nie musi mieć formy zdania. Coca-Cola postawiła na wypunktowanie tego, czym kierują się w swojej działalności oraz co im codziennie przyświeca w poszukiwaniu dróg rozwoju. Koncern w swojej misji wypunktował:

  • Chcemy dawać światu orzeźwienie
  • Chcemy inspirować i wywoływać uśmiech szczęścia
  • Chcemy się wyróżniać poprzez budowanie trwałych wartości

Google

W przypadku giganta z Mountain View, mamy do czynienia z klasyczną, jednozdaniową misją, ale w kręgach branży SEO może ona być świetnym przykładem. Jak brzmi? 

Misją naszej firmy jest uporządkowanie światowych zasobów informacji, tak by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego.

Teraz stawianie użytkowników na pierwszym miejscu przez Google, nabiera większego sensu, prawda?

Microsoft

W tym przykładzie misja firmy jest nieco bardziej rozbudowana, jednak nadal spełnia swoje założenia. Microsoft postawił na “dokładniejszy opis”:

Firma Microsoft pomaga ludziom i firmom na całym świecie realizować w pełni swój potencjał. To nasza misja. Wszystko co robimy, jest odbiciem tej misji oraz wartości, dzięki którym ich realizowanie jest możliwe.

Jak napisać misję firmy?

Teraz możemy zająć się tzw. crème de la crème. Jeśli nie masz własnej misji firmy, warto jest ją stworzyć – im wcześniej tym lepiej. Jak jednak zabrać się do tego przedsięwzięcia? Przede wszystkim spróbuj odpowiedzieć sobie na 3 podstawowe pytania:

  • Po co Twoja firma istnieje?
  • Co chcesz osiągnąć jako firma?
  • Jaką wartością emanujesz? (co dasz swoim klientom)
Przeczytaj również  Jak pozyskiwać opinie i rekomendacje od klientów?

Odpowiedzi będą solidnym fundamentem do napisania misji firmy, a być może powstanie ona z nich w sposób samoistny. Nie zwlekaj.

Teraz wróć jeszcze do przykładów misji firm znanych na całym świecie. Na pewno rzuci Ci się w oczy fakt, że misja firmy będzie miała raczej zwięzłą formę. Nie jest to najlepszy moment na elaborat. W krótszych formach zazwyczaj jest większa moc.

Inną ważną cechą, którą powinno się kierować przy pisaniu misji to elastyczność. Prowadząc własny biznes na pewno wiesz jak wiele rzeczy może się zmienić lub wpłynąć na Twoje funkcjonowanie. Zadbaj o to, aby Twoja misja była uniwersalna i możliwe będzie jej zastosowanie w każdym przypadku. Innym podejściem może być przygotowanie misji na ewentualne jej zmiany. Przeglądając przykłady misji firm znanych marek, też można to dostrzec.

No i oczywiście oryginalność. Pewnie trudno Ci stworzyć coś co nie będzie przypominało misji innych firm, tym bardziej, że jest ich tak wiele. Oryginalność nie oznacza, że nie możesz się wzorować. Jednak na pewno nie kopiuj już istniejących misji firm ponieważ, nie będzie ona spełniać wtedy swoich założeń.

Podsumowanie

Misja firmy jest jak kapitan na Twoim statku. Trzyma kurs pomimo przeciwności losu, a załoga nie będzie się gorączkować przy kłopotach. Dobrze opracowana misja firmy, pozwoli Ci się także wyróżnić na tle konkurencji. Najogólniej rzecz ujmując jest to najważniejsze zdanie, które zostało wypowiedziane w Twojej firmie i powinno być powtarzane jak mantra. 


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Misja firmy - czym jest i jak ją napisać?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.