Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Jak napisać biznesplan?


Jak napisać biznesplan?



10 listopada 2021 (Zaktualizowano: 22 stycznia 2022) 6-8 min. czytania

Planowanie jest bardzo ważnym aspektem organizacji, zarządzania, prowadzenia działalności gospodarczej, a także w wielu innych dziedzinach. W sferze gospodarczej plan jest szczególnie istotny i nie tylko przez wzgląd na wymaganie biznesplanu od strony formalnej. Z tego powodu, zacznijmy od samego początku.

Czym jest biznesplan?

Mówiąc najbardziej ogólnie – biznesplan to pisemna forma naszych oczekiwań względem przedstawionego biznesu i przedstawienie krok po kroku działalności firmy. W biznesplanie powinniśmy zawrzeć nasze cele, zarówno krótko jak i długoterminowe, analizę możliwości rynkowych wraz ze środkami, które umożliwią realizację celów w konkretnym otoczeniu rynkowym, a także przedstawienie produktów lub usług.

Po co tworzyć biznesplan?

Przede wszystkim biznesplan jest po prostu wymagany przez instytucje, w których możemy ubiegać się o różnego rodzaju dofinansowania, np. w urzędzie pracy, gminy lub banku. Dlatego warto jest zwrócić uwagę na wymogi dotyczące biznesplanów, które mogą być różne dla poszczególnych instytucji. Nie należy jednak tworzyć biznesplanu tylko z uwagi na wymogi formalne.

Plan Twojego biznesu, pozwoli Ci przede wszystkim spojrzeć na to, czy Twój pomysł może się udać. Gdy układamy sobie w myślach, jak nasz biznes może się potoczyć, często dajemy się ponieść emocjom. Gdy stworzymy biznesplan, otrzymamy czarno na białym, czy gra jest warta świeczki.

Jak napisać biznesplan – przykład

Nie zdziwi nikogo fakt, że nie ma idealnego wzorca biznesplanu. Jednak istnieje kilka ważnych aspektów, które powinny być zawarte w każdym dobrym biznesplanie, bez względu na to, czy tworzysz go na własne potrzeby, czy też będziesz chciał przedstawić swój plan biznesowy komuś z zewnątrz:

  • Biznesplan – streszczenie przedsięwzięcia

Jest to po prostu skrócona wersja całego biznesplanu. W tym przypadku, sytuacja wygląda podobnie jak z książką lub jakąś pracą naukową. Najpierw zainteresowana osoba przeczyta streszczenie, żeby zaoszczędzić czas i dowiedzieć się, czy jest to coś czego szuka. Streszczenie biznesplanu ma za zadanie zachęcić m.in. potencjalnego inwestora. 

Z tego też względu, warto jest je napisać dopiero na koniec, gdy już będziemy wiedzieli co dokładnie znajduje się w naszym biznesplanie i co jest najważniejsze. W streszczeniu zawrzyj informacje typu: cel opracowania biznesplanu, potencjalne kierunki rozwoju, krótki opis oferowanych dóbr, rynków zbytu z uwzględnieniem korzyści odbiorców, przewidywane zyski oraz koszty, plan dotyczący środków inwestycyjnych.

  • Biznesplan – charakterystyka przedsiębiorstwa

W tym miejscu masz możliwość przedstawienia swojej firmy. Informacje, które umieścisz będą się oczywiście różnić w zależności od tego, czy dopiero rozpoczynasz działalność gospodarczą, czy też Tworzysz biznesplan na potrzeby już działającej firmy na rynku. Jednak zawsze charakterystyka powinna zawierać nazwę i formę prawną przedsiębiorstwa, przedmiot działalności, dane teleadresowe, a także życiorys zawodowy właściciela itp. 

  • Biznesplan – charakterystyka produktu/usługi

Tutaj masz miejsce, aby wyjaśnić co oferujesz i dlaczego ktoś w ogóle to może chcieć kupić. Biznesplan musi być profesjonalny, przy dokonywaniu charakterystyki produktu, przedstaw i powołaj się na konkretne dane rynkowe. Bądź przekonywujący, ale prawdziwy. Przedstaw informacje dotyczące ceny z uwzględnieniem ogólnej polityki cenowej, aspekty związane z dystrybucją, a także przewagi konkurencyjnej, przepisach prawnych itp.

  • Biznesplan – kadry

W biznesie bardzo ważną rolę odgrywają ludzie. Zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa. W tej części biznesplanu przedstaw jakie oczekiwania będziesz miał co do swoich pracowników, ich kwalifikacji, a także wszystkich innych aspektów związanych z zatrudnianiem pracowników, np. komunikacji wewnętrznej firmy, podział obowiązków, polityka szkoleń, płac, systemów kontroli, monitorowania działań itp.

  • Biznesplan – rynek i konkurencja

W tym miejscu przedstaw całe otoczenie, w którym będzie funkcjonowała Twoja firma. Tutaj jest miejsce na zamieszczenie analiz rynkowych, w tym także analizy SWOT i PEST przedsiębiorstwa. Zwróć uwagę na charakterystykę branży, wielkość rynku oraz jego tendencje i sezonowość, potencjalną grupę odbiorców, a w tym ich potrzeb itp.

  • Biznesplan – strategia marketingowa

O tym jak ważna jest strategia marketingowa w prowadzeniu własnej działalności mogliśmy przekonać się nieraz. Nic więc dziwnego, że i w przypadku biznesplanu trzeba ją uwzględnić. Zwróć więc uwagę na formy promocji, sposób dotarcia do odbiorców, jaka część zysków będzie przeznaczana regularnie na te działania. Dobrym rozwiązaniem będzie przedstawienie dotychczasowych kampanii reklamowych jeśli już jakieś przeprowadziłeś.

  • Biznesplan – analiza finansowa

Gotowy biznesplan powinien zawierać wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące finansów. Przez to pokażesz, że masz głowę na karku i wiesz z czym się musisz zmierzyć. Analiza finansowa w biznesplanie będzie różniła się na podstawie tego, komu będziesz go przedstawiał, jednak najważniejsze jest, aby zawrzeć: bilans, rachunek zysków i strat oraz przepływów środków pieniężnych. Tutaj także możesz zamieścić źródła finansowania działalności, analizę progu rentowności, wskaźniki zwrotu z inwestycji itp.

  • Biznesplan – harmonogram

“Na początku był chaos” – można przytoczyć z mitologii Parandowskiego. Brak określonego harmonogramu działań doprowadzi do tego, że cały Twój wysiłek związany z wykonaniem biznesplanu może pójść na marne. Spróbuj przewidzieć różne warianty rozwoju przynajmniej w perspektywie pięcioletniej. W tym miejscu zwróć uwagę na cele firmy i terminów ich realizacji, sposoby ich osiągania, a także czynniki, które będą wpływać na realizację.

Podsumowanie

W najprostszym ujęciu, biznesplan jest po prostu planem na Twojego biznesu. Zawiera wszystkie istotne informacje z punktu widzenia prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Z jednej strony jest on wymagany przez różnego rodzaju instytucję, aby móc ubiegać się o dofinansowania, a z drugiej strony może być także przydatnym narzędziem podczas prowadzenia własnej działalności. Z tych dwóch powodów nie należy go lekceważyć i każdy biznesplan powinien być przygotowany rzetelnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.