Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Crowdfunding – co to jest i jak wykorzystać finansowanie?


Crowdfunding – co to jest i jak wykorzystać finansowanie?



30 października 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Crowdfunding

Co to takiego crowdfunding? Wyobraźmy sobie, że mamy świetny pomysł np. na prototyp jakiegoś narzędzia. Chcielibyśmy go po prostu wykorzystać tworząc własny biznes, markę itp. Rzeczywistość niestety potrafi sprowadzić na ziemię i może się okazać, że po prostu nas na to nie stać. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi crowdfunding. Brzmi jak gruszki na wierzbie? 

Co to jest crowdfunding

Biorąc pod uwagę tłumaczenia słów, z których składa się crowdfunding – jest to po prostu finansowanie tłumu (crowd – tłum; funding – finansowanie). Jego historia jest ściśle związana z rozwojem Internetu.

Chodzi o to, że jeśli masz interesujący pomysł, ale nie stać Cię na jego realizację, możesz po prostu przedstawić go innym – na portalach crowdfundingowych. 


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Platforma crowdfundingowa

Jest to miejsce, które skupia osoby zainteresowane crowdfundingiem. Nie należy go lekceważyć. Przede wszystkim dlatego, że skoro ktoś już jest na tej platformie, to najprawdopodobniej jest zainteresowany ciekawą inwestycją. Nie marnuj zatem czasu!

Popularnymi serwisami crowdfundingowymi są m.in. Crowdfunder, Kickstarter czy Indiegogo. Istnieją także polskie platformy np. PolakPotrafi. Warto przemyśleć wybór platformy z tego względu, że jak często w życiu bywa, można paść ofiarą oszustwa. Zgromadzone na Twojej zbiórce fundusze, po prostu zostaną skradzione. Warto przy tym pamiętać, że zazwyczaj platformy crowdfundingowe posiadają cenniki. Pobiera się opłaty za możliwość zebrania pieniędzy. Zweryfikuj to, zanim założysz swoją zbiórkę w jakimś mniej znanym miejscu.

Przeczytaj również  Real Time Marketing – na czym polega?

Jak wykorzystać ten sposób finansowania?

Idea wydaje się być zbyt piękna, aby była prawdziwa. Zatem drobny sceptycyzm nie jest niczym złym. Dlatego postanowiliśmy przedstawić jak wygląda w praktyce korzystanie z platform crowdfundingowych.

Gdy wybierzemy swoją platformę, trzeba przygotować strategię naszego wynalazku. Jest to kluczowe do przekonania potencjalnych inwestorów. Ważne jest, aby również wszystkie koszty się ze sobą zgadzały. Jeśli pozwolisz sobie na błędy w obliczeniach finansowych, doświadczony inwestor po prostu Ci nie zaufa.

Już to zrobiłeś? Przedstaw swój pomysł na platformie! Jeśli w Twoim przypadku to możliwe, najlepszym rozwiązaniem jest przedstawić prototyp. Niektóre platformy, wręcz tego wymagają. Jest to namacalny dowód, że wiesz na co zbierasz.

Gdy uda Ci się sprostać rzeczom powyżej – rozpocznij zbieranie funduszy. Postaraj się o promocję. Sama zbiórka może nie być wystarczająca, warto poinformować o swoich zamiarach w mediach społecznościowych itp. Co może przyciągnąć uwagę np. Twoich znajomych.

Crowdfunding – czy to się opłaca?

Jeśli Twój pomysł trafia w jakąś niszę rynkową i jest innowacyjny. Spróbuj odpowiedzieć sobie szczerze na pytanie, czy jesteś w stanie sprostać wymienionym wymaganiom. Jeśli tak, to zobaczmy jakie zalety wynikają z crowdfundingu

  • Realizacja marzeń
Przeczytaj również  Kampanie Programmatic Buying oraz RTB

Jest to chyba największa zaleta. Przecież gdyby nie finansowanie społecznościowe, nigdy nie udałoby Ci się zebrać odpowiedniej sumy, niezbędnej do realizacji projektu. Dzięki crowdfundingowi po prostu dostajesz szansę na urzeczywistnienie swoich marzeń.

  • Przywiązanie

Platformy crowdfundingowe pozwalają na komunikację z osobami zainteresowanymi Twoim projektem. Dzięki temu możesz zbudować więzi ze swoimi inwestorami i przekonać tych, którzy są niezdecydowani. Istotnym jest również to, że możesz uzyskać poparcie osób, którzy po prostu będą zafascynowani Twoim projektem. Możesz stworzyć trwałe relację na lata.

  • Badanie rynku

W kontekście bardziej biznesowym, otrzymujesz okazję do zbadania rynku. Zobaczysz reakcję potencjalnych odbiorców Twojego produktu. Równie istotne jest to, że Twoi przyszli konsumenci mogą wypowiadać się również odnośnie samego pomysłu, a Ty będziesz mógł go jeszcze udoskonalić. Jest to świetna okazja, którą warto wykorzystać.

Podsumowanie

Crowdfunding jest świetną inicjatywą dla kreatywnych osób, które nie posiadają odpowiednich funduszy. Wsparcie finansowe jakie otrzymasz od inwestorów, musisz oczywiście w jakiś sposób wynagrodzić (procent od sprzedaży, zwrot kwoty z odsetkami itp.). Sposobów jest mnóstwo i nie są najbardziej istotne. Liczy się to, że masz szansę na realizację swojej idei. Jednak nie bujaj głową w chmurach. Bądź ekspertem w swojej dziedzinie, co pozwoli Ci na zdobycie zaufania inwestorów, a także poprowadzi do sukcesu.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co to jest Crowdfunding? - Finansowanie społecznościowe"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *