VD » Blog » Hosting i Domena » Bezpieczeństwo sklepu internetowego – e-commerce

Bezpieczeństwo sklepu internetowego – e-commerce

16 listopada 2021 (aktualizacja: 16 listopada 2021) 6-8 min. czytania
bezpieczenstwo sklepu internetowego
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

E-commerce to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki światowej. Z roku na rok zwiększają się obroty generowane przez sklepy internetowe, a tym samym liczba osób, która wykorzystuje handel elektroniczny. Nie może nikogo dziwić to, że rośnie zainteresowanie tematyką bezpieczeństwa sklepów internetowych w społeczeństwie. Co jest zatem istotne?

Bezpieczeństwo w branży e-commerce

Większa liczba użytkowników, to większe prawdopodobieństwo wystąpienia ataku. Nie powinien więc dziwić fakt, że znaczna część użytkowników po prostu boi się wycieku poufnych informacji. Atak hakerski lub złośliwe oprogramowania, nie są już niczym obcym w dzisiejszych czasach. Zatem na co warto zwracać uwagę, przy wyborze bezpiecznej platformy e-commerce?

  • Certyfikat SSL – niestety w znacznej części sklepów internetowych jest on nadal lekceważony. Warto jednak zaznaczyć, że najbardziej istotne jest, aby certyfikat był obecny na stronie, gdzie wybierana jest metoda płatności i podczas jej finalizowania. Przejawia się to za sprawą kłódki przed adresem URL i zmianą adresu z “http” na “https”.
  • Metody płatności – warto jest dać wybór naszym klientom. Poza oczywistą płatnością kartą, jeśli to możliwe zaproponuj rozwiązania typu PayPal lub płatność przy odbiorze. Zwiększa to zaufanie klientów, a także w przypadku płatności za pobraniem, znacząco zwiększa stopień bezpieczeństwa realizacji transakcji.
  • Polityka prywatności w e-commerce – zwiększa to przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa. Wskaż co będzie się działo z danymi użytkowników i do czego będą one wykorzystywane. Najlepiej jeśli będziesz ograniczał się do minimum, a użytkownicy nie będą czuli się wykorzystywani.
  • Backup – robienie częstych backupów wpływa na bezpieczeństwo w branży e-commerce z punktu widzenia prowadzenia własnego sklepu. Robienie regularnych kopii zapasowych zabezpiecza Cię przed ewentualną utratą danych. Złośliwe oprogramowania mogą skasować wszystkie pliki, które będą zawierały istotne informacje. Dzięki regularnym backupom, nie narażasz się na przestoje w funkcjonowaniu itp.

Jakie zagrożenia istnieją w branży e-commerce?

Wiemy już, co jest ważne dla bezpieczeństwa w branży e-commerce. Jednak aby się bronić, musimy wiedzieć – przed czym to robimy. Warto więc zastanowić się jakiego rodzaju ataki mogą zostać przeprowadzone na nasz sklep internetowych:

  • Phishing – jest to sposób na wyłudzenie danych klienta. W tym celu można stworzyć identyczną stronę internetową lub wysłać maila w imieniu Twojej firmy do Twojego klienta. Hakerzy wykorzystują phishing, aby zdobyć dane logowania do kont w cyberprzestrzeni. 

Aby uniknąć takich działań, można zaprojektować bot antyphishingowy, który będzie składał się np. z frazy znanej tylko przez Twojego klienta i będzie ona zamieszczona we wszelkiej korespondencji z Twoim sklepem internetowym. Odbiorcy Twoich usług będą mieli pewność, że nikt podszywający się pod Ciebie, nie próbuje od nich wyłudzić danych.

  • Ransomware – to rodzaj złośliwego oprogramowania, które blokuje dostęp do konkretnych danych, za sprawą szyfrowania dysku twardego. Następnie hakerzy żądają okupu w celu przywrócenia dostępu. Niestety z roku na rok rośnie liczba przypadków użycia tego oprogramowania, również w przypadku branży e-commerce. Dlatego bardzo istotne jest, aby respektować zasadę ograniczonego zaufania do wszystkich informacji, znajdujących się w Internecie.
  • Wycieki, kradzieże, utrata danych – w tym celu właśnie warto robić często backupy danych. Trzymanie wszystkich plików w jednym miejscu i formie nie jest dobrym pomysłem ze względu na bezpieczeństwo, szczególnie w branży e-commerce. Gdy coś złego się dzieje z danymi, ponosisz za to pełną odpowiedzialność także pod względem prawa. Mogą być na Ciebie nałożone kary finansowe, a także odszkodowania dla klientów. W tym przypadku to, że staniesz się np. ofiarą ataku hakerskiego nie będzie nikogo interesować, a będzie jedynie “czarnym pijarem”.

Podsumowanie

Prowadzenie własnego sklepu internetowego niesie za sobą wiele konsekwencji, nie tylko tych pozytywnych. Poza byciem częścią, jednej z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki, e-commerce posiada również swoje czarne strony. Gdzie jest dużo użytkowników, tam łatwiej o atak hakerski. Bezpieczeństwo Twojego sklepu internetowego jest więc bardzo ważne i nie należy go lekceważyć. W skrajnych przypadkach, atak hakerski może doprowadzić do zamknięcia Twojego sklepu internetowego i może wpędzić Cię to w długi na wiele lat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *