Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Optymalizacja plików PDF pod SEO


Optymalizacja plików PDF pod SEO



6 maja 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Każdy z nas korzysta z internetu, żeby zdobyć niezbędne informacje. W sieci możemy znaleźć niemal wszystko. Bardzo często wszelkiego rodzaju instrukcje ebooki, samouczki i poradniki są zamieszczane w postaci pliku pdf. Zastanówmy się, czy można wypozyjonować i w jaki sposób poprawnie zoptymalizować tego typu treści? Czy takie działania będą miały wpływ na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania?

Czy pliki pdf są użyteczne?

Na wstępie odpowiedzmy na pytanie, kiedy warto zamieszczać pliki pdf, zamiast treści na stronie internetowej? Z taką formą umieszczania w internecie treści na pewno zetkniemy się znacznie rzadziej. Z reguły content znajduje się na portalu internetowym. Są jednak branże, gdzie pliki pdf będą użyteczne, a zarazem bardzo wygodne podczas czytania. Taki sposób prezentacji informacji jest często wykorzystywany przez sprzedawców sprzętu AGD. Tworząc instrukcję pralki, zmywarki czy depilatora zależy nam na tym, żeby podczas wydruku lub zapisaniu na laptopie i otworzeniu informacje nie uległy zmianie. Innym przykładem wykorzystania formatu pdf są firmy zajmujące się przeprowadzaniem badań, swojej wyniki najczęściej publikują w takiej formie.

Przeczytaj również  Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?

Pozycjonowanie formatu pdf

Roboty Google bez problemu odczytują treści zawarte w plikach pdf i indeksują ich zawartość. Zaletą tego typu treści jest to, że przeważnie jest bardzo wartościowa, co nie zawsze ma miejsce na stronach internetowych. Google zwraca uwagę na treści wysokiej jakości, zalicza się ona do tzw. parametrów rankingowych. Warto zwrócić uwagę, że algorytmy bez problemu odczytują także linki umieszczone w pdf, Google uznaje, że to linki w kodzie strony, jednakże nie ma możliwości nadania im atrybutu nofollow.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Optymalizacja plików pdf

Wszyscy wiemy, że skuteczna optymalizacja wpływa pozytywnie na pozycję zajmowaną w naturalnych wynikach wyszukiwania. Podobnie ma się sprawa z optymalizacją plików pdf, dlatego warto dobrze je zoptymalizować. Po pierwsze musimy wybrać nazwę pliku w taki sposób, żeby zawierała frazy określające treści znajdujące się w dokumencie. To niezwykle istotne, bo adres url będzie przyjazny, jeśli wybierzemy właściwą nazwę. Podobnie ma się sprawa z tytułem pliku, który nadajemy poprzez kreator plików pdf. Również jego zawartość musi być odzwierciedlona w tytule, zawierać odpowiednie słowa kluczowe i mieć 50-70 znaków.

Przeczytaj również  Reklama i marketing biur nieruchomości [Wskazówki]

Formaty plików tekstowych

Jeżeli chcemy pozycjonować pliki pdf roboty Google muszą mieć dostęp do ich zawartości, żeby je zaindeksować. Trzeba przygotować plik w formacie tekstowym, dzięki temu będzie możliwość zaznaczenia i kopiowania treści. Gdybyśmy udostępnili jedynie wersję pliku w postaci obrazu, to algorytmy Google nie byłyby w stanie sprawdzić, co się w nich znajduje i nie mogłyby go zaindeksować.

Szybkość Ładowania

Czas otwierania się pliku jest istotny dla użytkowników, jak i dla robotów Google. Naszym celem jest zoptymalizowanie treści w taki sposób, żeby nie wpływała na dłuższą pracę serwera i szybko się ładowała. Zanim wgramy dokument na stronie koniecznie skontroluj ile waży i w razie czego zmniejsz jakość pliku.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Jak pozycjonować pliki pdf w Google?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *