Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Narzędzia dla firm / 20 najpopularniejszych operatorów wyszukiwania Google


20 najpopularniejszych operatorów wyszukiwania Google



4 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 21 stycznia 2022) 6-8 min. czytania

Google jest prawdziwą kopalnią wiedzy, co do tego nie ma wątpliwości. Jednak wszystko ma swoje mocne i słabe strony. Przez ogromne zasoby internetowe, pomimo usilnych starań Google, nie zawsze możemy znaleźć to na czym nam zależy. Algorytmy wyszukiwarek głowią się każdego dnia, aby na przeróżne zapytania użytkowników, odpowiadać jak najdokładniej, jednak nie zawsze jest to skuteczne. To, że czegoś nie możemy znaleźć w Google od razu, nie jest powodem do poddawania się.

Czym są operatory wyszukiwania w Google?

Na pomoc mogą przyjść nam operatory wyszukiwania w Google. Są to swego rodzaju komendy lub odpowiednio wykorzystane znaki specjalne, które nadają naszemu zapytaniu w wyszukiwarce m.in. bardziej precyzyjny charakter. Nawet jeśli pierwszy raz o nich słyszysz, to zapewniamy Cię, że na pewno już je kiedyś wykorzystałeś, chociażby nieświadomie. Przyjrzymy się teraz liście 20 operatorów wyszukiwania w Google:

  1. AND – chociaż może się wydawać to dość dziwne, to angielski spójnik “i” też jest operatorem. Co istotne, obecnie wyszukiwarka Google wykorzystuje go automatycznie, zatem nie jest konieczne jego wpisywanie. Chociaż warto o nim wspomnieć. Ten operator wyszukiwania po prostu zwraca uwagę wyszukiwarce na to, że oba wyrażenia wyszukiwawcze są dla nas istotne i dzięki temu otrzymujemy wyniki połączone, co jednak ciekawe. Wykorzystując go, otrzymamy nieco inny rezultat, niż bez niego.
  1. OR – ten operator wyszukiwania w Google, pozwala nam uzyskać wyniki dla dwóch wyrażeń, które nim połączymy. Warto zaznaczyć, że mogą one dotyczyć także tylko jednego ze wskazanych haseł.
  1. “hasło” – wpisując nasze zapytanie w cudzysłowie możemy mówić o tzw. ścisłym dopasowaniu. Oznacza to, że w wynikach wyszukiwania otrzymujemy pozycję zawierające dokładnie nasze hasło i w tej samej formie, bez uwzględniania synonimów itp. 
  1. $ – ten operator wyszukiwania w Google może nam posłużyć do wyszukiwania wyników po ich cenach, a zatem zastosowanie znajdzie w e-commerce. Może być stosowany zamiennie ze znakiem waluty Euro – €.
  1. .. – “dwie kropki” również są operatorem wyszukiwania w Google. Możemy go wykorzystać jeśli interesuje nas jakikolwiek zakres liczb, lat itp. 
  1. # – ten operator Google ma wspomagać wyszukiwanie tematów z social mediów po tzw. hashtagach. Oczywiście nie wszystkie wpisy są indeksowane w Google, jednak najważniejsze i najpopularniejsze hashtagi, bez problemu otrzymają liczne wyniki.
  1. @ – popularna “małpa” działa podobnie jak hashtag i służy do wyszukiwania profili w mediach społecznościowych. Swoje zastosowanie znajdzie np. gdy szukamy oficjalnego profilu znanej osobistości i nie interesują nas tzw. portale plotkarskie.
  1. – jest to tzw. operator wykluczający. Stosuje się go między dwiema frazami po to, aby wyłączyć z wyników wyszukiwania konkretną, drugą frazę. Chodzi o to, aby hasło “A-B” dało nam wyniki dotyczące z A, ale niezawierające B.
  1. * – gwiazdka jest symbolem wieloznacznym i zastępuje dowolne słowo. Oznacza to, że jeśli ją zastosujemy w dłuższym zapytaniu, to Google weźmie pod uwagę wyniki, które w miejscu gwiazdki będą miały dowolne słowo.
  1. site: – jest to podstawowa komenda wśród operatorów wyszukiwania w Google. Dzięki niej możemy wyświetlić wyniki dotyczące tylko wskazanej przez nas witryny, np. “site:vd.pl 20 operatorów wyszukiwania w Google”.
  1. related: – zastosowanie tego operatora wyszukiwania poskutkuje tym, że otrzymamy wyniki powiązane ze wskazaną przez nas domeną. Wyniki będą odnosić się do stron odsyłających, a także profili w mediach społecznościowych, a nawet konkurencji.
  1. filetype: za pomocą tego operatora wyszukiwarki Google, możemy wskazać jaki typ pliku nas interesuje. Może być to szczególnie przydatne w poszukiwaniu artykułów lub dokumentów o rozszerzeniu “.docx” lub “.pdf” itp.
  1. define: – operator wyszukiwania Google “define:” pozwala nam wyszukiwać definicję wskazanych słów w obrębie wewnętrznego słownika wyszukiwarki.
  1. cache: – ta komenda pozwala nam wyświetlić ostatnią wersję wskazanej strony, która została zapisana w pamięci podręcznej.
  1. info: – ten operator wyszukiwania pozwoli nam wyświetlić podstawowe informacje dotyczące danej strony internetowej, jakimi dysponuje wyszukiwarka Google. 
  1. intitle: – dzięki tej komendzie otrzymamy wyniki, które będą uwzględniały tylko wskazane przez nas słowo w tytule. Warto zaznaczyć, że jeśli nasze zapytanie będzie dwuczłonowe, np. “intitle:pozycjonowanie stron”, to wyszukiwarka przedstawi nam wyniki zawierające w tytule frazę “pozycjonowanie”, natomiast słowo “stron” będzie mogło pojawić się w dowolnym miejscu.
  1. allintitle: ten operator wyszukiwania Google, jest bliżniaczopodobny do “intitle:”. Posługując się poprzednim przykładem, możemy go wykorzystać, aby wszystkie wskazane przez nas frazy, były uwzględnione w wyszukiwaniu. Czyli w tym przypadku “allintitle:pozycjonowanie stron”, pozwoli otrzymać wyniki, w których cała fraza “pozycjonowanie stron” będzie znajdowała się w tytule zasobu.
  1. in – dzięki temu operatorowi możemy w szybki sposób przeliczać różne jednostki miar, wag, temperatur itp. Bez problemu dowiemy się ile uncji ma 1 kg, a także ile stopni Fahrenheita jest obecnie w naszym mieście.
  1. inurl: – za pomocą tej komendy otrzymamy wyniki wyszukiwania, które zawierają wskazaną przez nas frazę w adresie URL.
  1. allinurl: – w przypadku tego operatora wyszukiwarki Google, sytuacja jest podobna do tej z komendy “allintitle:”. Wykorzystując “allinurl:” otrzymamy wyniki, które zawierają wszystkie wpisane przez nas frazy w swoich adresach URL.

Podsumowanie

Operatorów wyszukiwarki Google jest naprawdę całkiem sporo, a ich wykorzystywanie może usprawnić nasze procesy wyszukiwawcze. Warto znać wszystkie komendy i znaki specjalne, które mogą nam pomóc w odnalezieniu interesujących nas zasobów. Nie zawsze jest tak, że algorytmy wyszukiwarek wskażą nam najbardziej potrzebne wyniki, jednak za pomocą odpowiednich operatorów, możemy dokładnie sprawdzić to, czy Google na pewno nic nie wie na interesujący nas temat, a to jest raczej dość rzadkim zjawiskiem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.