Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Backlinki – czym są i jak je pozyskiwać?


Backlinki – czym są i jak je pozyskiwać?



16 listopada 2021 (Zaktualizowano: 3 stycznia 2023) 6-8 min. czytania

Linkowanie samo w sobie, jest potężnym narzędziem pod kątem pozycjonowania stron internetowych. Niestety przez różne metody działania na rynku, a także zmiany w algorytmach Google, część osób gdy tylko usłyszy słowo link – dostaje szewskiej pasji.

Obecne metody z zakresu linkowania są już bardziej subtelne i przydatne niż jeszcze parę lub paręnaście lat temu. Dlatego warto zwiększać swoją wiedzę na ten temat. Zacznijmy więc od początku. Czym zatem są backlinki i jak je pozyskiwać?

Czym są backlinki?

Backlinki to inaczej linki przychodzące lub inbound links (IBL). Mówiąc najprościej, są to linki, które znajdują się jednej stronie, a które po uruchomieniu, przekierowują do innej strony internetowej. W kontekście SEO, można powiedzieć, że backlinki to taki rodzaj linków, które kierują do Twojej witryny z innych stron www. Co więc stanowi o ich wartości i skuteczności?


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jakość backlinków

Aby backlink mógł być uznany za skuteczny, musi wyróżniać się naturalnością, być przyjazny dla użytkownika, a także powinien posiadać wysoką wartość merytoryczną. To właśnie wtedy backlinki będą spełniały swoje najważniejsze założenia w kontekście SEO. Wszystko to sprawia, że jakość backlinków jest zdecydowanie ważniejsza od ich ilości. 

Poza tym, jeśli zdecydujemy się na sztucznie generowane backlinki, algorytmy wyszukiwarek mogą to wychwycić i szczyt pozycji w wynikach wyszukiwania okaże się być dla nas niemożliwy. Jak więc sprawdzić jakość backlinków? Pomocne mogą być takie narzędzia jak:

  • Ahrefs
Przeczytaj również  Jak zwiększyć obroty w sklepie internetowym? [2023]

Narzędzia tego typu pozwalają na analizowanie wartości linków prowadzących do naszej strony internetowej oraz ich lokalizowaniu. Z punktu widzenia SEO jest to bardzo przydatne, ponieważ możemy kontrolować liczbę oraz jakość backlinków i podejmować odpowiednie kroki zaradcze. Ponadto, warto zwracać uwagę, czy backlinki pochodzą z zaufanych domen. W przeciwnym razie, nie będą mogły uwolnić swojego potencjału.

Backlinki w służbie SEO

W kontekście działań z zakresu SEO, linki zwrotne są bardzo ważne. Możemy wyróżnić takie działanie jak link building, który poprowadzony w sposób przemyślany, może przełożyć się na wysoki współczynnik konwersji. Dlatego tak ważna jest jakość naszych backlinków.

W SEO możemy wyróżnić dwa rodzaje backlinków, będą to: linki dofollow oraz nofollow. Linki dofollow to takie, które przekazują naszej witrynie “moc” strony, na której są zamieszczane. Linki nofollow nie będą tego rodzaju przekaźnikiem.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że backlinki mogą być widoczne pod różnymi treściami (anchor). Jedną z najbardziej popularnych metod, jest umieszczanie linku zwrotnego pod nazwą naszej firmy lub podanie bezpośredniego adresu URL do naszej strony.

Jak pozyskiwać skuteczne backlinki?

Jeśli chcemy, aby nasze backlinki były skuteczne, musimy rozpocząć od “pracy u podstaw”. Skupmy się więc na jakość samej strony internetowej, a to przełoży się na zaufanie użytkowników, którzy przede wszystkim, sami będą mogli przesyłać między sobą linki do naszej witryny.

Mimo wszystko, aby szybciej zauważyć rezultaty, możemy podjąć konkretne działania, które zwiększą jakość i ilość naszych backlinków. Będą to:

  • Artykuły sponsorowane – wiele stron internetowych o dużych zasięgach pozwala, na wykupywanie tego typu treści. Wbrew pozorom, jest to całkiem powszechna praktyka, która jest skuteczna.
  • Udzielaj się w innych publikacjach – możesz w komentarzach wyrażać swoją ekspercką opinie i zamieszczać link do Twojej strony, aby użytkownicy mogli poszerzać swoje horyzonty. Musisz jednak pamiętać, aby była to faktyczna ekspertyza.
  • Promuj swoje treści – wyobraźnia to jedyne ograniczenie. Metod promocyjnych w dzisiejszych czasach jest mnóstwo, musisz jedynie wybrać najbardziej dla Ciebie odpowiednią.
  • Infografiki – możesz postawić także na inne atrakcyjne formy graficzne. Pamiętaj, że są one najchętniej przekazywane dalej przez użytkowników. Jest to prawdziwy skarb w kontekście link buildingu.
Przeczytaj również  Nagły spadek ruchu na stronie internetowej

Są to jedynie przykłady działań, które możesz wykonać w celu pozyskiwania skutecznych backlinków. Możesz także zainteresować się opiniami na Twój temat, udzieleniem wywiadu, działaniami z zakresu PR, darowiznami itp. Link building nie opiera się na jednym działaniu, a wręcz przeciwnie. Dlatego należy wybrać odpowiednią strategię do naszej sytuacji.

Podsumowanie

Backlinki to rodzaj linków, które umieszcza się na jakiejś stronie internetowej po to, aby przekierowywały do naszej strony. Mogą przejawiać się pod różnymi formami i posiadać różne właściwości, ale najważniejsza jest ich jakość. Aby prawidłowo zweryfikować wartość naszych backlinków, możemy wykorzystywać narzędzia takie jak SEMrush lub Ahrefs. 

Metod na uzyskanie skutecznych backlinków jest bardzo wiele, ale najważniejsze w tym wszystkim jest to, aby to nasza strona internetowa, była odpowiednio zoptymalizowana i posiadała wartościowy content. W przeciwnym razie, link building nie będzie mógł pokazać pełni swojego potencjału.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Backlinki - czym są i jak je pozyskiwać?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *