Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Co jest heatmapa w strategii SEO? [Mapa Cieplna]


Co jest heatmapa w strategii SEO? [Mapa Cieplna]



21 kwietnia 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Czym są heatmapy?

Heatmapy (tzw. mapy termiczne mapy cieplne) – to narzędzie którego zadaniem jest analizowanie danych, odnoszą się do zachowań użytkowników w witrynie internetowej, są prezentowane w sposób graficzny. Stosując różne kolory heatmapa zbiera informacje z kliknięć i pokazuje wykres zaprezentowany jako mapa kolorów. Najczęściej kolorem czerwonym zaznaczone są najpopularniejsze miejsca strony, a niebieski i żółty to elementy którymi użytkownicy są słabiej zainteresowani.

Rodzaje heatmap:

Scroll heatmaps przedstawiają miejsca, w których użytkownicy używają myszki i przesuwają treść przeglądanej witryny. Dzięki temu wiemy, gdzie dotarł użytkownik zanim wyszedł ze strony.

Move heatmaps (Eye tracking) pokazują miejsca w witrynie, na które przykuwały wzrok osób odwiedzających stronę. Prezentują gdzie internauta przesunął myszkę i na co dłużej patrzył.



Click heatmaps to wykres zawierający raport wejść w dany element w witrynie np. link wewnętrzny, logo itd.

Po co nam heatmapy?

Dzięki heatmapom dowiemy się, które zdjęcia na stronie są najciekawsze dla użytkowników? Czy osoby wchodzące na stronę zapoznają się z umieszczonymi na niej artykułami, informacjami? Które nagłówki są najpopularniejsze? Możemy sprawdzić, które części klikalne na stronie np. koszyk, formularz są w widocznym miejscu. Czy bez przeszkód można odnaleźć na portalu wyszukiwane informacje? Dowiemy się na co najczęściej patrzą i wchodzą użytkownicy.

Heatmapy a marketing internetowy

Heatmapy możemy wykorzystać w content marketingu i e-commerce. Dzięki nim możemy sprawdzić, czy układ strony jest poprawny i użyteczny dla użytkowników. Czasem wystarczy popraw

ić mały element, żeby zwiększyć konwersję. Warto zwrócić uwagę na wygodę klientów, bo to szansa że jeszcze do nas wrócą lub polecą nas znajomym. Dowiemy się również, na jakie elementy użytkownicy poświęcają najwięcej czasu. Dowiemy się czy artykuł nie jest za długi, bo np. mało osób doczytuje go do końca, sprawdzimy czy grafika się podoba itd.

Przeczytaj również  Sprawdzanie pozycji w Google strony internetowej

Jak zrobić mapę ciepła?

Podstawowe mapy ciepła możemy zrobić za pomocą arkusza kalkulacyjnego w Excelu. Musimy zrobić przestawną tabelkę i wpisać do niej nasze dane. Później trzeba podmienić format dla cyfr dla niestandardowy. Teraz wybieramy warunkowe formatowania i wybranej przez nas opcji w zakładce Skale kolorów. W taki sposób powstanie nam heatmapa, która prezentuje, jak często występuje dana sytuacja. Zależnie od wybranych opcji możemy stworzyć mapę ciepła w 2D i w 3D. Innymi programami pomocnymi przy tworzeniu heatmapy jest oprogramowanie R do analiz statystycznych, Google Fusion Tables, AnyChart i Zarget. Możemy również wykorzystać gotowe oprogramowanie lub zrobić mapę ciepła w agencji reklamowej.

Pozycjonowanie a heatmapy

Mapy ciepła mogą się przydać, gdy pozycjonujemy naszą stronę i przygotujemy audyty. Dzięki Heatmapie dowiemy się, co robią użytkownicy w witrynie. Możemy skontrolować, jaką skuteczność ma strona konkurencyjnej firmy. Dowiemy się, w którym miejscu warto dać odpowiednie przyciski na stronie np. call to action. Dowiedzieć się, co należy poprawić, żeby witryna lepiej działała.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co jest heatmapa w strategii SEO? [Mapa Cieplna]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *