Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Definicje / Co to jest TLD?


Co to jest TLD - Definicja


TLD to skrót od angielskiego – Top-Level Domain, czyli w wolnym tłumaczeniu – domena najwyższego poziomu. Jest to część domeny, która znajduje się na jej samym końcu i jest poprzedzona kropką np. “.pl”, “.com”, “.de”, “.uk”, itp. TLD to najwyżej postawiona domena w systemie DNS (System Nazw Domen), która nie posiada nad sobą, ważniejszego odpowiednika.

Jakie są rodzaje TLD?

Domeny najwyższego poziomu zostały podzielone na dwa rodzaje z uwagi na fakt, czego one dotyczą, o czym informują itp. W ten sposób, można mówić o:

  • ccTLD (country code) – są to domeny krajowe oraz regionalne. Można mówić tutaj o np. “.pl”, “.eu”, “.sk”, “.cz”.
  • gTLD (generic) – są to również domeny najwyższego poziomu, jednak nazywają się rodzajowymi. W zamyśle miały one mówić użytkownikowi o tym, jakie treści posiada dana strona. Wyróżnia się np. “.com”, “.gov”, “.org”, “.edu”.

Czy typ domeny TLD ma znaczenie w pozycjonowaniu stron?

W oficjalnych komunikatach Google próżno szukać jasnych określeń, czy typ TLD wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania, czy też nie. Jednak sprawa jest dużo bardziej złożona. Uważa się, że sama domena najwyższego poziomu nie ma bezpośredniego wpływu na to, jakie dana strona osiąga pozycje w wyszukiwarce. Jednak jest ona sygnałem dla użytkowników.

W przypadku, gdy użytkownicy szukają informacji na tematy związane z polityką, prawem, czy też inną działalnością rządową. TLD (.gov) będzie mówiło o tym, że strona posiada rzetelne i prawdziwe informacje, ponieważ jest oficjalną stroną rządową, a to sprawia, że użytkownicy mogą chętniej korzystać z tego rodzaju witryn.

To oznacza, że TLD może mieć pośredni wpływ na klikalność danej strony, a witryny, które są często wybierane przez użytkowników, są lepiej traktowane przez Google.