Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Definicje / Co to jest Meta Robots?


Co to jest Meta Robots - Definicja


Meta Robots, a w zasadzie meta tag robots, to jeden z tagów HTML, który przekazuje informacje robotom o danej witrynie. Może się odnosić do tego, czy dana treść ma być indeksowana, jakie treści mają być wyświetlane z poziomu wyników wyszukiwania itp. Jest on umieszczany w dokumencie HTML jako jeden ze znaczników. Dzięki temu jest on odczytywany przez różnego rodzaju crawlery, które uwzględniają go w swoich działaniach.

Do czego wykorzystuje się meta tag robots?

Meta tag robots jest ważny m.in. z punktu widzenia pozycjonowania stron internetowych. Pozwala on na niedopuszczanie robotów indeksujących do treści o niskiej jakości, stron logowania, zduplikowanych treści itp. Innymi słowy, meta robots pozwala na blokowanie indeksowania stron, które nie są wartościowe lub nawet są szkodliwe w przypadku pozycjonowania strony.

Z czego składa się meta robots?

W dużym uproszczeniu meta robots składa się z części, która określa to, jakich crawlerów dotyczy dana dyrektywa oraz z części, która określa komendę względem treści na danej stronie dla robotów. W ten sposób, meta tag robots może wyglądać w ten sposób:

<meta name=”googlebot” content=”noindex”/>

W tym przypadku meta robots odnosi się tylko do robota indeksującego Google (pomijając roboty innych wyszukiwarek) i wskazuje, aby nie indeksował on treści znajdujących się na danej stronie. Zastanawiasz się, jakie jeszcze komendy można przekazać robotom za sprawą meta robots? W wartości “content” można podać m.in.:

  • nofollow – nakazuje nie podążać za linkami na stronie,
  • noarchive – wskazuje, aby nie przechowywać kopii strony w pamięci podręcznej,
  • nosnippet – za sprawą tej komendy, nie będą wyświetlane tzw. snippety w wynikach wyszukiwania,
  • notranslate – aby algorytm nie proponował użytkownikom tłumaczenia strony,
  • none – połączenie dyrektyw noindex oraz nofollow, czyli wskazanie, aby roboty nie indeksowały treści, ani nie podążały za linkami.

To tylko jedne z bardziej popularnych dyrektyw. Co ciekawe, możliwe jest ich łączenie. Dzięki temu, można wydawać różne polecenie, jak np. 

<…content=”noarchive, notranslate”/> itp.