Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Definicje / Co to jest GTIN?


Co to jest GTIN - Definicja


GTIN to skrót od Global Trade Item Number, co tłumaczy się jako Globalny Numer Jednostki Handlowej. Jest to unikalny kod nadawany każdemu produktowi i zapewnia m.in. szybki dostęp do informacji o danym produkcie, np. stanów magazynowych, cenie itp. Jest to część tzw. feedu produktowego i jest jednym z wymaganych atrybutów wszystkich produktów dopuszczonych do obiegu. Nie powinien zatem dziwić fakt, że Google także go wymaga. Co więcej, warto pamiętać, że usługi również posiadam swój własny GTIN.

GTIN w Google Ads

Do uruchomienia kampanii produktowej w Google Ads, niezbędny jest tzw. feed produktowy (plik). Umieszcza się w nim wszystkie niezbędne, a także dodatkowe informacje na temat produktu, których potrzebuje Google na potrzeby kampanii reklamowych. To właśnie dzięki temu, system reklamowy może w ogóle wyświetlać Twoje komunikaty użytkownikom. Jednym z wymaganych przez Google informacji, jest właśnie GTIN, chociaż zapowiedziano zmiany w tej kwestii.

Rodzaje kodów GTIN

Warto zaznaczyć, że chociaż GTIN jest wymagany przy każdym produkcie i przy każdej usłudze, które mogą być fakturowane, to nie jest stosowany ujednolicony GTIN na całym świecie. Co więcej, w przypadku różnych produktów, mogą one przybierać nieco inne formy. Warto przyjrzeć się kilku przykładom, różnych kodów GTIN.

  • GTIN-13 – ten GTIN jest nam najbardziej znany, ponieważ jest wykorzystywany w Europie w sprzedaży detalicznej, ale także hurtowej.
  • GTIN-12 – ten rodzaj GTIN jest stosowany w USA oraz Kanadzie.
  • GTIN-14 – znajduje zastosowanie w sprzedaży hurtowej, np. całych palet pod warunkiem, że znajduje się na niej tylko jeden rodzaj produktu.