Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Definicje / Co to jest CPE (Cost Per Engagement)?


Co to jest CPE (Cost Per Engagement) - Definicja


CPE to skrót od Cost Per Engagement, co dosłownie oznacza koszt zaangażowania. Chodzi o koszt zaangażowania użytkownika względem wyświetlanej reklamy (dokonanie interakcji). Jest to jeden z dostępnych modeli rozliczania kampanii w systemach reklamowych, takich jak Google Ads. W tym przypadku, reklamodawca może ponosić koszty nie za kliknięcie, jak w przypadku CPC, ale w sytuacjach, gdy użytkownik faktycznie zdecyduje się podjąć jakieś działania względem danej reklamy.

Za co się płaci w modelu CPE?

W modelu rozliczeniowym CPE, Google daje możliwość reklamodawcą większej kontroli nad tym, za co on zapłaci. W tym przypadku, nie jest naliczana opłata za wyświetlenie reklamy, czy też za kliknięcie w nią użytkownika, a konkretne podejmowane przez niego działania. O jakich działaniach mowa? Mogą to być np.:

  • Najechanie kursorem na reklamę – niektóre typy reklam zostają np. wyświetlane w pełni w momencie, gdy użytkownik najedzie na nią kursorem i odczeka kilka sekund. CPE może być naliczane od tego rodzaju działania.
  • Obejrzenie reklamy – w przypadku reklam video, CPE może być naliczane np. tylko w sytuacji, gdy zostanie ona obejrzana w całości przez użytkownika.

CPE w social mediach

W przypadku kampanii reklamowych przeprowadzanych w mediach społecznościowych, CPE może być naliczane od interakcji z reklamą/postem w danym medium. Będzie to związane z takimi czynnościami jak polubienie (zareagowanie), pozostawienie komentarza, udostępnienie lub skontaktowanie się.