Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Definicje / Co to jest CDN?


Co to jest CDN - Definicja


CDN to skrót od Content Delivery Network – jest to sieć serwerów rozmieszczonych na całym świecie. CDN zostało stworzone z myślą o bezpieczeństwie oraz szybszym dostarczaniu treści użytkownikom, bez względu na ich lokalizację. Za pośrednictwem CDN możliwe jest szybsze ładowanie treści internetowych, ponieważ w momencie gdy użytkownik wysyła żądanie do serwera, ten będzie przekazywał mu dane z najbliżej położonego względem jego lokalizacji urządzenia, które wchodzi w skład CDN.

Jak działa sieć CDN?

Gdy dany serwer główny, na którym znajdują się pliki konkretnej strony internetowej, wchodzi w skład sieci CDN, serwery do niej należące zapisują je w swojej pamięci. Dane są regularnie synchronizowane pomiędzy nimi, a dzięki temu użytkownik otrzymuje aktualną treść danej strony. 

Gdy użytkownik chce przejść na taką stronę należącą do CDN, sieć serwerów wysyła do niego dane z najbliższego serwera, a dzięki temu są one dostarczane znacznie szybciej, niż gdyby musiały zostać pobrane z głównego serwera. W skład mechanizmu sieci CDN wchodzą 3 elementy:

  • Użytkownicy
  • CDN – rozproszona sieć serwerów na całym świecie.
  • Serwer Główny – lokalizacja plików danej strony.

Dlaczego warto korzystać z sieci CDN?

Czas reakcji serwera np. z Polski, będzie krótszy dla użytkownika z Polski, niż dla użytkownika z Australii. Chociaż w zdecydowanej większości przypadków, będzie tutaj chodziło o czas podawany w ms (milisekundach), to ma to wpływ m.in. na pozycję strony w Google, dlatego nie warto tego lekceważyć.