Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Crawl Rate Limit (CRL) – co to jest i jaki ma wpływ na SEO?


Crawl Rate Limit (CRL) – co to jest i jaki ma wpływ na SEO?



15 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Crawl Rate Limit jest jednym z czynników, które należy uwzględniać przy obieraniu strategii pozycjonowania strony internetowej. Jest on częścią składową Crawl Budget, który w najprostszym ujęciu, oznacza zakres stron, które roboty wyszukiwarki mogą analizować i indeksować podczas swoich wizyt na naszej witrynie. Co z tym wszystkim ma wspólnego tytułowy Crawl Rate Limit?

Czym jest Crawl Rate Limit?

Crawl Rate Limit można tłumaczyć na język polski jako limit współczynnika indeksacji. Mówi nam o częstotliwości i sposobie indeksowania danej witryny, przez roboty wyszukiwarek. W pewnym sensie wyznaczamy w ten sposób swoje preferencje i nakładamy pewne ograniczenia na tzw. crawlery, które dotyczą indeksowania treści na naszej stronie. 

Dlaczego Crawl Rate Limit jest ważny?

Crawl Rate Limit (w skrócie CRL) jest szczególnie ważny w przypadku rozbudowanych stron internetowych. Nie oznacza to oczywiście, że mniejsze witryny powinny z niego rezygnować. CRL może realnie wpłynąć na działania pozycjonujące Twoją stronę internetową, dlatego ważne jest, aby odpowiednio z nim współpracować. Dlaczego jest to istotne? Crawl Rate Limit może wpływać na:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Pozycjonowanie strony – dzięki odpowiedniemu CRL, możemy realnie zwiększyć swoje szanse, na osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Jak wiemy przełoży się to na ruch na stronie, a następnie na konwersję.
  • Indeksowanie – przede wszystkim za sprawą CRL możemy w pewnym stopniu manipulować tym co ma zostać indeksowane. W jaki sposób? Wskazujemy co w naszym odczuciu jest najważniejsze, a crawlery będą to brać pod uwagę. W ten sposób, mogą skupić się na rzeczach dla nas najważniejszych.
  • Widoczność strony – jest to wynik wpływu na pozycję i indeksację witryny. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to wysoki CRL będzie mówił nam o tym, że nasza strona jest widoczna dla użytkowników.
Przeczytaj również  Hierarchia nagłówków w pozycjonowaniu strony

Analizowanie Crawl Rate Limit

Tak jak w przypadku innych wskaźników, CRL także należy analizować. Szczególną uwagę powinniśmy mu poświęcać, gdy zdecydowaliśmy się na jakiekolwiek zmiany w obrębie naszej witryny. Na CRL będzie miało wpływ między innymi to, jak szybko nasza strona będzie reagowała na działania crawlera. Dlatego powinniśmy zadbać o jej prędkość wczytywania i odpowiedni hosting, który w znacznym stopniu to umożliwi.

Jak możemy analizować Crawl Rate Limit? Podstawowym wyborem będzie Google Search Console, dzięki raportowi w statystykach indeksowania możemy dowiedzieć się bardzo ciekawych rzeczy. Znajdziemy tutaj informacje dotyczące czasu jaki crawlery poświęcają naszej stronie, błędów indeksowania, a także liczby pobieranych podstron itp. To wszystko może okazać się niezwykle przydatne w kontekście naszych działań pozycjonerskich.

Jak możemy wpłynąć na Crawl Rate Limit?

Warto zaznaczyć, że jeszcze jakiś czas temu, możliwości jakie posiadało Google Search Console w kontekście CRL były znacznie większe. Mimo wszystko jest to nadal możliwe. Możemy to zrobić z poziomu ustawień witryny w “szybkości indeksacji”. W tym miejscu wpływamy na ograniczenie tempa indeksacji. Jeśli jesteśmy w trakcie przeprowadzania dużych zmian, możemy skorzystać z tej opcji, aby uniemożliwić zaindeksowanie tylko części naszych działań.

Przeczytaj również  Co to jest UX (User Experience) i jak wpływa na pozycjonowanie

Będzie to także przydatna funkcja z punktu widzenia, małej ilości wolnego miejsca na serwerze. Działania crawlerów na naszej stronie, będą wykorzystywały to miejsce, a jeśli będzie go zbyt mało, to doprowadzi to do przeciążenia serwera. Warto o tym pamiętać.

Warto zaznaczyć, że na wskaźnik CRL możemy także wpływać za pomocą pliku robots.txt, który pozwala wydzielić poszczególne części witryny z indeksowania. Warto pamiętać, że możemy wyznaczać cyklicznie poszczególne elementy, które nie mają być indeksowane. W ten sposób skrócimy czas przebywania crawlerów na naszej stronie i wpłynie to pozytywnie na wskaźnik CRL, a tym samym na nasze pozycję w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

CRL to skrót od Crawl Rate Limit, co można tłumaczyć jako limit współczynnika indeksacji. Jest to bardzo ważny wskaźnik z punktu widzenia działań SEO i powinien być brany pod uwagę w strategiach pozycjonowania szczególnie dużych stron internetowych. Rozbudowane witryny, mogą być indeksowane przez crawlery przez bardzo długi czas, a im ten czas będzie krótszy, tym lepiej dla naszych pozycji w wynikach wyszukiwania.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Crawl Rate Limit (CRL) - co to jest i jaki ma wpływ na SEO?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.