VD » Blog » Marketing » Czym jest cel marki (brand purpose)?

Czym jest cel marki (brand purpose)?

24 listopada 2021 (aktualizacja: 24 listopada 2021) 6-8 min. czytania
Czym jest cel marki (brand purpose)
Zobacz jak zwiększyliśmy sprzedaż o 739%

Wyznaczanie celów jest bardzo istotnym aspektem nie tylko działalności gospodarczej. Często przecież w życiu prywatnym także decydujemy się na stawianie sobie przeróżnych celów. Przykładem mogą być chociażby postanowienia noworoczne. Na całym świecie również firmy wyznaczają sobie cele ogólne, dla poszczególnych zespołów, sprzedażowe itp. Nie powinien dziwić więc fakt, że istnieją także cele marki. Czym one są?

Czym są cele marki?

W przypadku brand purpose możemy także spotkać się z określeniem brand ideal, a w języku polskim po prostu z celem marki lub “słuszną sprawą”. Przejawiać się to będzie jako wyższy, szczytny cel danej marki, który będzie jakąś ideą, której dana marka się poświęca. Zazwyczaj będą to jakieś aspekty skupiające się na poprawie jakości życia ludzi.

Jak działa brand purpose?

W dzisiejszych czasach jeśli chcemy osiągać zyski, posiadanie celów finansowych jest już czymś niewystarczającym. Obecnie firmy powinny obierać także własne brand ideal, które będą z nimi na każdym kroku i na każdej drodze komunikacji, którą to brand purpose będzie wspomagać. Ułatwi to działania nie tylko z klientami, ale także z pracownikami oraz konkurencją. Jak to będzie wyglądać?

Odbiorcy

Jasno określony cel marki, pozwala firmie przede wszystkim na gromadzenie wokół siebie osób, które wyznają podobne wartości. Pozwala to na budowanie trwałych relacji, a w kontekście biznesowym jest to bardzo ważne. Jeśli odbiorcy będą odpowiednio związani z marką z uwagi np. na finansowe wsparcie parków narodowych, a dla nich również będzie to ważne, mogą nie zwracać uwagi na ceny oferowane przez konkurencję, ponieważ sami będą chcieli przyczyniać się do celu danej marki.

Pracownicy

Chociaż dla wielu podstawowym celem pracy są pieniądze potrzebne do przetrwania, to takie osoby również są wrażliwe na różne sprawy. Dlatego ważne jest, aby wśród pracowników także wytworzyć poczucie przynależności do marki. Pozwoli to na wzajemne zrozumienie i sprawienie wrażenia, że wykonując swoją pracę, działamy również na rzecz społeczeństwa. Będzie to niejednokrotnie lepsze rozwiązanie, niż podwyżki dla całego zespołu.

Konkurencja

Brand purpose będzie przede wszystkim odróżniał nas od naszej konkurencji. Jak to będzie wyglądało? Gdy na rynku dostępnych jest bardzo wiele tych samych produktów, podobnej jakości, niezdecydowani konsumenci mogą kierować się właśnie celami danej marki. Ponadto, w trudnych chwilach brand ideal pomoże nam po prostu przystosować się do zmieniającego się otoczenia. Łatwiej jest osiągać sukcesy i dostosowywać się do zmian, gdy przyświeca nam wspólny szczytny cel.

Jak wyznaczyć własny cel marki?

Na wstępie warto zaznaczyć, że należy się skupić na jednym z dwóch istotnych aspektów przy wyznaczeniu własnego brand purpose. Możemy zdecydować się na podejście perspektywiczne lub retrospektywne, które w najprostszy sposób można opisać jako kierujące się przyszłością lub przeszłością firmy. Mimo to jeśli połączymy te dwa podejścia, przy wyznaczaniu własnego celu marki, musimy przede wszystkim zwrócić uwagę na:

  • Naszą historię – przede wszystkim w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, dlaczego powstała nasza firma, co będzie mogło być także celem marki.
  • Wartości marki odpowiadające na potrzeby odbiorców – postarajmy się sprawdzić, jakie nasze wartości wprost korespondują z potrzebami naszych klientów. Chodzi tutaj o to, aby zwrócić uwagę na najbardziej charakterystyczne czynniki naszej firmy.
  • Opinie ludzi – chociaż zwykło się mówić, aby nie przejmować się zdaniem innych osób, to na pewno nie można tego stosować w biznesie. Nasi odbiorcy, a także pracownicy mogą nam pomóc m.in. w wybraniu celu marki, wystarczy dowiedzieć się, dlaczego wybierają akurat nas.

Przykłady brand purpose

Warto przytoczyć kilka firm, których brand ideal są już dobrze zakorzenione oraz z którymi mieliśmy już styczność. Pomoże nam to zrozumieć jak bardzo marka powinna być scalona ze swoim celem:

  • LEGO – zastanawiałeś się kiedyś, jakim cudem firma LEGO, która produkuje klocki, jest znana na całym świecie? Tak się stało m.in. przez zastosowanie brand purpose. Otóż firma nie produkuje tylko zabawek w postaci różnego rodzaju klocków. Jej celem jest pobudzanie dzieci do kreatywnego myślenia, inspirowania ich, a tym samym do wspieranie ich rozwoju. To właśnie cel przyświecający działalności LEGO.
  • Pampers – firma ta jest znana przede wszystkim z produkcji pieluch. Wydawać by się mogło, że nic szczególnego, prawda? No właśnie nie. Dzisiaj zamiast określenia pieluchy, częściej będziemy spotykać się ze stwierdzeniem “pampersy”. To także zasługa m.in. brand ideal. Firma nie tylko skupia się na produkcji, ale przede wszystkim pomaga rodzicom dbać o zdrowie i szczęście najmniejszych dzieci.
  • IBM – jest to amerykańskie przedsiębiorstwo, będące jednym z najstarszych w branży informatycznej na świecie. Ogromna rozpoznawalność firmy również nie wzięła się znikąd. W sukcesie IBMu miał także swój udział cel marki, jakim jest budowanie mądrzejszej planety.

Podsumowanie

Brand purpose można określić jako brand ideal, “słuszna sprawa” lub po prostu cel marki. Charakterystyczne dla niego jest fakt niematerialności i skupienie się na poprawie jakości życia ludzi. Brand purpose będzie nie tylko pomagał nam osiągać cele finansowe, ale także będzie wpływał na komunikację z odbiorcami oraz zwiększał konkurencyjność naszej firmy. Warto zaznaczyć, że cel marki nie jest zarezerwowany tylko dla największych korporacji. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś Ty również posiadał brand ideal w swojej firmie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *