Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Co to jest błąd 404 i jak powinna wyglądać strona błędu?


Co to jest błąd 404 i jak powinna wyglądać strona błędu?



19 listopada 2018 (Zaktualizowano: 19 maja 2022) 6-8 min. czytania

Bład 404 – bodaj najczęstszy z błędów pojawiających się w przeglądarkach internetowych. Czym on jest w praktyce i na czym polega? Dlaczego warto mieć go na uwadze, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron?

Na czym polega błąd 404

Błąd 404 świadczy o tym, że wskazana w przeglądarce strona nie została odnaleziona, mimo że nawiązano połączenie z serwerem. Oznacza to, że witryna sama w sobie działa poprawnie i można się z nią skomunikować, ale dokładny adres wpisany przez użytkownika wskazuje na nieistniejącą podstronę. Z czego może wynikać wyświetlenie się komunikatu błędu 404? Zdarza się to często ze względu na wpisanie w przeglądarce niepoprawnego adresu danej podstrony, np. z literówką.

Kolejna przyczyna pojawienia się błędu 404 w przeglądarce to przeniesienie podstrony pod na adres lub jej całkowite usunięcie. Wyobraź sobie, że po długim czasie wchodzisz na stronę artykułu, który dawno temu zapisałeś sobie do przeczytania. Nie zrobiłeś tego wcześniej, bo po prostu brakowało Ci czasu albo chęci. Kiedy nareszcie możesz przysiąść do lektury, okazuje się jednak, że zamiast tekstu wyświetla się błąd 404. To oznacza, że artykuł albo znajduje się pod innym adresem, albo w ogóle już go nie ma w Internecie.

Przeczytaj również  Audyt SEO - co to jest i czy warto go zrobić?

Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jak przeciwdziałać błędom 404, wpływ na pozycjonowanie strony

Z punktu widzenia właściciela witryny internetowej sytuacja, w której użytkownicy natrafiają na błąd 404, jest niekorzystna. Oznacza to bowiem, że nie znaleźli tego, czego poszukiwali. Jak temu przeciwdziałać? Kluczowe są działania podjęte po przeniesieniu treści na inny adres. W takim przypadku powinieneś zadbać o to, aby stare adresy automatycznie przekierowywały użytkownika na nowe. Zrobisz to poprzez odpowiednią modyfikację pliku htaccess lub za pomocą odpowiedniego kodu na stronie.

Jak sprawdzić, czy użytkownicy przeglądający Twoją witrynę natrafiają na błąd 404 zamiast właściwej treści? Możesz to zrobić w prosty sposób za pośrednictwem narzędzia Google Search Console, przechodząc do zakładki Błędy indeksowania w sekcji Skanowanie. Pod nagłówkiem Błędy URL-i znajdziesz wykaz stron, które kiedyś zostały zaindeksowane, ale obecnie nie są dostępne pod starymi adresami i odpowiadają za błędy 404.

Przeczytaj również  Prowadzenie bloga internetowego, wpływ na pozycjonowanie strony

Wygląd strony błędu 404

Jak sprawić, aby błędy 404 nie pojawiały się z innego powodu niż niepoprawnie wpisany adres witryny przez użytkownika? W tym celu należy posłużyć się dostępną w zakładce Błędy indeksowania listą adresów z kodem 404 i albo przekierować je na nowe adresy, pod którymi znajduje się pasująca do nich treść, albo stworzyć dla nich nową treść, tak aby nie wysyłały błędu 404. Oba rozwiązania są korzystne z punktu widzenia pozycjonowania stron, bo zwiększają moc witryny i nie „marnują” potencjalnego ruchu, który pochodzi z adresów z błędem 404.

Jeśli chodzi o wygląd strony z błędem 404, powinien być on dostosowany do reszty serwisu. Najgorszym wyjściem jest wyświetlenie pustej, białej witryny z systemową informacją o błędzie, bo wówczas użytkownik nie ma pojęcia, na jakiej stronie się znajduje. Jeżeli natomiast wyświetli się mu normalnie zaprojektowana tak jak reszta serwisu witryna z całą oprawą graficzną, która powiadamia o błędzie 404, szansa na to, że przejdzie na inną podstronę lub na stronę główną, jest znacznie większa.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co to jest błąd 404 [error 404 page not found]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *