Kategorie: Google Ads / Pozycjonowanie / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Definicje / Co to jest SERP?


Co to jest SERP - Definicja


SERP to skrót od angielskich słów Search Engine Results Page, co można dosłownie tłumaczyć jako strona wyników wyszukiwania. Jest to strona wyszukiwarki, na której zaprezentowane są poszczególne adresy URL na różnych pozycjach, dopasowane przez algorytm wyszukiwarki pod zadane hasło wyszukiwawcze przez użytkownika. Bardzo często SERP obejmuje różne typy wyników wyszukiwania np. organiczne (bezpłatne) oraz płatne (reklamowe).

Z czego składa się SERP?

Poza podstawowym podziałem SERP na płatne oraz bezpłatne wyniki wyszukiwania, można wyróżnić jeszcze wiele różnych części składowych. W zależności od wyszukiwarki mogą się one różnić, ale coraz więcej firm w swoich produktach, decyduje się umieszczać przeróżne formy wyników. 

W zależności od słowa kluczowego, które zastosuje użytkownik, może on otrzymać różne wyniki wyszukiwania. Co może przedstawić mu algorytm w SERP?

  • Odpowiedzi direct answer,
  • Google News,
  • Lokalne wyniki wyszukiwania,
  • Mapy Google,
  • Wizytówki firm,
  • Knowledge graph.

Co decyduje o miejscu strony w SERP?

To na jakim miejscu w SERP znajduje się konkretna strona internetowa, jest wynikiem pracy algorytmów wyszukiwarek internetowych. Najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, gdzie algorytm ustalając pozycje dla stron w SERP, weryfikuje je pod kątem ponad 200 różnych czynników rankingowych.

Część z nich nie jest podawana bezpośrednio w oficjalnych komunikatach, jednak specjaliści SEO widzą ich wpływ na podstawie zmian pozycji stron internetowych. Natomiast w przypadku płatnych wyników wyszukiwania, kluczowa jest prawidłowa optymalizacja reklam oraz całych kampanii.